Now showing items 45-64 of 126

    • Faria de Vasconcelos e as diretrizes da pedagogia científica na formação matemática do professor primário (1909-1960) 

      Marques, Josiane Acácia De Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5762744690709307 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-04)
      This research presents the results of the investigation that aimed to understand, under orientations found in the works of the Portuguese author Faria de Vasconcelos, a scientific discourse to the teaching of arithmetic ...
    • Filosofia analítica e a produção artística contemporânea: a teoria do conceito agregativo como proposta de superação do desafio da escalabilidade à teoria estética 

      Siqueira, Jean Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/4621987910771532 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-16)
      The present work proposes an interdisciplinary investigation concerning the logic of the concept ART, that is, about the circumstances that justify the categorization of something through the predicative expression “is ...
    • Formação cultural e artística de estudantes de pedagogia: constelações potenciais 

      Bonci, Estela Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3223199451667679 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-19)
      As a map of the night sky, a celestial chart was drawn for the journey through the constellations present in the universe of the cultural and artistic formation of the Pedagogy students of the Mackenzie Presbyterian ...
    • A formação do pedagogo via uso de jogos digitais: uma proposta interdisciplinar 

      Silveira, Guaracy Carlos da; http://lattes.cnpq.br/8185110461713121 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-01)
      The present work proposes the use of the digital games project as an integrating transversal element of the pedagogue formation. Articulated to the proposal of epistemology of complexity and interdisciplinary approach, it ...
    • Formação do professor e inclusão educacional no ensino superior 

      Souza, Sheila Carla de; http://lattes.cnpq.br/5772207747984241 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-11-24)
      This research addresses the learning and development of teaching, directing special attention to the most efficient teaching approaches for children with additional needs, specifically those in an inclusion support ...
    • Formação docente e relações étnico raciais na educação: reflexões sobre identidade afrodescendente dos alunos da faculdade Zumbi dos Palmares 

      Campos, Elane Silva; http://lattes.cnpq.br/1161699412845643 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-02-15)
      The social context in different historical moments has established identity references, which model is tangled with conditional foundation, in which has determined identity as something stiff, besides all cultural shifts. ...
    • Formação e atuação do orientador educacional: perspectivas interdisciplinares 

      Silva, João Roberto de Souza; http://lattes.cnpq.br/3399115118635753 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-18)
      Education is not a pure area, it is hybrid, which reveals in itself and by itself its interdisciplinary character. In this scenario an indispensable professional is the educational couseler. The educational couseler is one ...
    • Formação inicial docente e vivências educacionais: trajetória trilhada na disciplina Educação e Novas Tecnologias do curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie 

      Inocencio, Doralice; http://lattes.cnpq.br/6364964895139627 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-03-04)
      Several discussions are taking place about the importance of dialogue between the knowledge areas. This dialogue due to the fact that the modern world presents issues multifaceted, and increasingly complex, seeking urgent ...
    • Formação interdisciplinar: contribuições da Residência Multiprofissional em saúde 

      Farias, Teresa Cristina Bordallo; http://lattes.cnpq.br/8867762030467446 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-08-04)
      Introduction: Health training has shown the need for changes in traditional models of education and health care, marked by Paradigm Biologicist and uniprofissional. representing the changes in health graduate highlight ...
    • Fotojornalismo em Campina Grande – PB: mapeamento de relatos e imagens de 1960 a 2012 

      Figueiredo Júnior, Paulo Matias de; http://lattes.cnpq.br/6630857372002869 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 206-08-03)
      La recherche ci-présente est un schéma des photojournalistes qui ont travaillé dans la ville de Campina Grande – PB pendant la période de 1960-2012, ayant comme éléments de soutien des images et des rapports produits par ...
    • François Truffaut e Arthur Schopenhauer: além do amor e da paixão 

      Góes, Véra Lúcia de; http://lattes.cnpq.br/2747239111227374 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2021-01-28)
      François Truffaut was a great film critic, with many works published in Cahiers du Cinéma, a French magazine launched in the 1940s and still in operation. After his experience as a critic, he became a filmmaker, sharing ...
    • Fronteiras instáveis: inautenticidade intercultural na escola de Foz do Iguaçu 

      Carvalho, Francione Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6262224578426097 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-12-19)
      his study is part of the thesis that cultural integration in the social imaginary of Foz do Iguaçu, a Brazilian triple border town in the Western area of the State of Parana, is only a political and ideological construction ...
    • Gestão educacional em instituições confessionais no contexto brasileiro: singularidades e desafios 

      Fernandes Júnior, José Paulo; http://lattes.cnpq.br/0847502125782128 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-02)
      Brazilian education was historically based on a Christian worldview, introduced by Catholic and Protestant segments. According to the Law the confessional school is under protection since the 1988's Federal Constitution ...
    • Goiabas, açúcar, mãos firmes e tradição: uma cartografia afetiva do saber-fazer artesanal da goiabada cascão 

      Araujo, Fernanda Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/8734872784830526 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-07)
      This study deals with the artisanal know-how of the goiabada cascão, the sweet made of guavas and sugar in copper pot that is culturally representative, which received the title of Intangible Cultural Heritage in some ...
    • Grafos: uma proposta metacuratorial e artística 

      Prado, Carolina Vigna; http://lattes.cnpq.br/2063613822479669 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-08)
      This doctoral thesis is a curatorial and artistic proposal using relational graphs, generated from data extracted systematically and methodically from the works of a particular artist. The artist analyzed for this thesis ...
    • O guarda cultura Franklin Joaquim Cascaes: o outsider/estabelecido 

      Meira, Denise Araujo; http://lattes.cnpq.br/5029281417091076 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-08-26)
      Taking into account that researchers who study Franklin Cascaes work and life dissociate the artist from the professor, I have chosen his life trajectory, as an artist and as a professor, the object of analysis. The ...
    • Guerra justa e guerra santa: fundamentação moral da guerra nos escritos de Francisco de Vitória e Sayyid Qutb 

      Machado, Henrique Bonato; http://lattes.cnpq.br/5754530599614467 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Ciências da ReligiãoUPMBrasil, 2017-12-15)
      The present work has as objective to analyze the doctrines that act as support for the current military performances in groups oriented by Christian and Muslim faiths. Because of the breadth of the theme, two authors were ...
    • História, arte, cinema e educação! Museu polimorfo e futuro possível para os Museus da Imagem e do Som: o caso do MIS de Campinas 

      Carvalho, Alexandre Sonego de; http://lattes.cnpq.br/9729585430613460 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2021-02-04)
      This research delineates a historical overview of museums in order to understand the context of creation of Image and Sound Museums, particulary the Campinas Museum of Image and Sound (MIS-Campinas). By pointing to the ...
    • A identidade que revela uma origem: um estudo sobre duas universidades comunitárias e confessionais brasileiras 

      Sá, Daniella Guimarães Bergamini de; http://lattes.cnpq.br/9142789384629011 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-11-26)
      In the current context of higher education in Brazil, the Confessional Community Universities (CCU) have in their values an important factor of differentiation before other Higher Education Institutions (HEIs). But rather ...
    • Imigrantes latino-americanos na escola municipal de são paulo: sin pertenencias, sino equipaje - formação docente, o currículo e cultura escolar como fontes de acolhimento 

      Braga, Adriana de Carvalho Alves; http://lattes.cnpq.br/9999315766221865 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-12)
      This thesis aims to analyze the Education from phenomenon of contemporary migration in the city of São Paulo through the school, immigration and Latin American culture interface. The city of São Paulo has received, in ...