Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Ciências Sociais e Aplicadas (CCSA)
    • Dissertações
    • Controladoria Empresarial - Dissertações - CCSA Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Ciências Sociais e Aplicadas (CCSA)
    • Dissertações
    • Controladoria Empresarial - Dissertações - CCSA Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Educação continuada para a formação do profissional da contabilidade: fatores determinantes e tendências

    Thumbnail
    View/Open
    RENATA BERNARDELI COSTA DA SILVA.pdf (1.687Mb)
    Date
    2016-02-04
    Author
    Silva, Renata Bernardeli Costa da
    Advisor
    Grecco, Marta Cristina Pelucio
    Referee
    Oyadomari, José Carlos Tiomatsu
    Referee
    Vieira, Almir Martins
    Referee
    Geron, Cecilia Moraes Santostaso
    Referee
    Murcia, Fernando Dal Ri
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This study seeks to identify what are the key factors that lead the accounting professional looking for the courses, seminars, conferences, among other several means of continuing education, which contribute to the improvement of knowledge in your area. It is presented in this paper a study based on the theories of Human Capital and Institutional which, with the aid of quantitative methods, aims to raise the main reasons that contribute to maintain and increase the interest of the accounting professional about continuing education. The survey, conducted via online questionnaire in July 2015, counted on the participation of the accounting professionals in the State of São Paulo, and obtained 372 valid responses, which were used as input to the multivariate analysis of technical data known as Factor Analysis. After obtaining the results of the Factor Analysis, performed using the SPSS software, came to the conclusion that the accounting professional is mainly influenced by external factors when searching for continuing education methods, related to inspiration from colleagues, to pressure from organizations, or obligations imposed by laws and rulers standards of the profession.
     
    Este trabalho busca identificar os principais fatores que levam o profissional da contabilidade à procura pelos cursos, seminários, congressos, dentre outros vários meios de educação continuada, que contribuem para o aperfeiçoamento do conhecimento em sua área. Apresentase neste trabalho um estudo baseado nas teorias do Capital Humano e Institucional que, com o auxílio de métodos quantitativos, visa levantar os principais motivos que contribuem para manter e aumentar o interesse do profissional da contabilidade pela educação continuada. A pesquisa, realizada por meio de questionário on-line aplicado em Julho de 2015, contou com a participação de profissionais da contabilidade do Estado de São Paulo, e obteve 372 respostas válidas, que foram utilizadas como entrada para a técnica de análise multivariada dos dados conhecida como Análise Fatorial. Após a obtenção do resultado da Análise Fatorial, realizada com auxílio do software SPSS, chegou-se à conclusão de que o profissional da contabilidade é influenciado principalmente por fatores externos quando da busca por métodos de educação continuada, sejam eles relacionados à inspiração nos colegas de trabalho, à pressão das organizações, ou às obrigações impostas por leis e normas regentes da profissão.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
    Citation
    SILVA, Renata Bernardeli Costa da. Educação continuada para a formação do profissional da contabilidade: fatores determinantes e tendências. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2016.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26326
    Collections
    • Controladoria Empresarial - Dissertações - CCSA Higienópolis [175]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace