Alocação de custos indiretos de uma estrutura de vendas compartilhada: um caso aplicado
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2013-08-15
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Yarussi, Fernando Modesto
Orientador
Milani Filho, Marco Antonio Figueiredo
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Oyadomari, José Carlos Tiomatsu
Belli, Márcio Marcelo
Belli, Márcio Marcelo
Programa
Controladoria Empresarial
Resumo
The objective of this study is to verify, by means of action research, how to establish criteria
to ensure the correct and proper allocation of selling costs, providing transparency in the
technical aspects of the distribution of costs. Additionally aims to meet the expectations of
internal users, featured by controller of business areas. This research was developed in a
multinational company, from electric and electronic sector, which makes use of a shared
organizational structure Sales. The data collection was performed using semi-structured
interviews in order to identify the necessary elements to input for a framework that would
meet the requirements of internal users. Based on the literature and information of these users,
the results provided the elaboration of a method of cost allocation aiming to supply an
immediate demand of the studied company.
Descrição
Palavras-chave
alocação de custos indiretos , critérios de rateio , estrutura de vendas , pesquisa-ação , overhead allocation , apportionment criteria , shared sales structure , action research
Assuntos Scopus
Citação
YARUSSI, Fernando Modesto. Alocação de custos indiretos de uma estrutura de vendas compartilhada: um caso aplicado. 2013. 75 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013.