Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)
    • Dissertações
    • Arquitetura e Urbanismo - Dissertação – FAU Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Faculdade de Arquitetura e Urbanismo (FAU)
    • Dissertações
    • Arquitetura e Urbanismo - Dissertação – FAU Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Suporte analógico: desenho à mão livre

    Thumbnail
    View/Open
    Maria Rossi (9.745Mb)
    Date
    2008-03-11
    Author
    Rossi, Maria Cristina de Barros
    Advisor
    Alonso, Carlos Egídio
    Referee
    Florio, Wilson
    Referee
    Mazzilli, Clice de Toledo Sanjar
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Nos meios acadêmicos e profissionais verifica-se cotidianamente a importância do desenho enquanto instrumento fundamentalmente adequado para a reflexão e elaboração de intenções projetuais de espaços na formação de um arquiteto; em grande parte é por intermédio dele que os estudantes irão adquirir experiências no traço, no reconhecimento das formas, no uso de instrumentos de representação e, com o auxílio de algumas técnicas, materializá-los. Essa reflexão por intermédio do desenho tem caráter ativo, ou seja, atua de forma decisiva no ato de pensar o projeto, agindo conjuntamente com os conceitos verbais, estabelecendo, dessa forma, uma síntese que se faz em configuração; não se trata de representar passivamente o percebido ou o pensado , mas, sim, imediatamente um ato de pensar o projeto. O desenho de expressão, ou seja, o desenho não normatizado, contribui decisivamente para este processo, com fundamental atuação no início do curso de Arquitetura e Urbanismo quando os estudantes possuem maior liberdade expressiva e, ainda, menor compromisso com as técnicas construtivas.Este estudo pretende questionar o significado do termo desenho no tempo, os principais paradigmas de sua manifestação em culturas distintas e dissertar sobre a validade desse raciocínio nos dias de hoje.
     
    It is noticeable in the circle of academics and professionals the importance of drawing as a fundamental instrument to reflect and elaborate the intention and exploration of space and form of the architect. In a great extend students will acquire line drawing experiences through drawing practice by recognizing forms in the use of representative instruments, and materializing it with the help of techniques. This reflexive thought has an active character which acts in a straight forward manner to the way thinking of the project, acting together with verbal concepts, and by this means establishing the synthesis done by configuration. It is not a matter of passively represent what is perceived or thought but yet an immediate act of thinking the project. Expression drawing, as a drawing that does not possess norms, greatly contributes to this process with its fundamental participation in the early years of the Architecture and Urbanism courses when students bring their expressive liberty and carry with themselves a lessen commitment to constructive techniques. This study intends to question the meaning in time for the drawing term by expressing its validity on the way of thinking of it nowadays.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO
    Citation
    ROSSI, Maria Cristina de Barros. Suporte analógico: desenho à mão livre. 2008. 196 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2008.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/26064
    Collections
    • Arquitetura e Urbanismo - Dissertação – FAU Higienópolis [416]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace