Show simple item record

dc.creatorSantos, Bianca Rodrigues dospt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:46:54Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:13:24Z
dc.date.available2009-11-24pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:13:24Z
dc.date.issued2009-08-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25416
dc.description.abstractWith the invention and popularization of the television, the radio has partly lost its space. However, the song, defined in this work as the junction of lyrics and music, has continued to be part of people s lives, as it is nowadays. This way, every country has its national anthem and every urban tribe appreciates one different kind of song, which contributes fundamentally for the identity s construction of this specific group. Therefore, there has been the need of a language that joined the song, which is sonorous, with the image, in other words, an audiovisual language. In the 1980 s appears a new language: the video clip. Despite being limited by the length of the song, this new language presents a great creative capacity and its directors have, at hand, the most recent technological resources from the current digital era. The video clip is part of the cultural industry and it can be considered a modern language. Thereby, this essay s objective is to analyze, from a corpus made of three Brazilian video clips from the 1990 s, how the video clip (re)constructs the song. The analyses will be done under different aspects: in Segue o seco , interpreted by Marisa Monte, there is the Brazilian northeastern theme; in Amor I love you , from the same singer, there is the dialogue with the plot of O Primo Basílio; and in Seus Passos , interpreted by the band Skank, the dialogue with the surrealism.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectvideoclipepor
dc.subjectcançãopor
dc.subjectaudiovisualpor
dc.subjectreconstruçãopor
dc.subjectdialogismopor
dc.subjectvideo clipeng
dc.subjectsongeng
dc.subjectaudiovisualeng
dc.subjectreconstructioneng
dc.subjectdialogismeng
dc.titleVideoclipe: a canção para os olhospor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.programLetraspor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.description.resumoCom o advento e popularização da televisão, o rádio perdeu parte de seu espaço. Entretanto a canção, definida neste trabalho como a soma de letra e música, tem continuado a fazer parte da vida de todas as pessoas. Assim, todo país tem seu hino nacional e toda tribo urbana aprecia um tipo de canção diferente, o que contribui, de maneira fundamental, para a construção da identidade desse determinado grupo. Ao longo o tempo, houve a necessidade de uma linguagem que unisse a canção, que é sonora, com a imagem, ou seja, uma linguagem audiovisual. Surge, então, a partir da década de 80 do século XX, o videoclipe. Apesar de delimitada pelo tempo da canção, essa nova linguagem apresenta uma grande capacidade criativa e seus diretores têm em mãos os mais recentes recursos provenientes da era digital na qual vivemos. O videoclipe faz parte da indústria cultural e pode ser considerado como uma linguagem moderna. Este trabalho tem como objetivo analisar, a partir de um corpus composto por três videoclipes nacionais da década de 90, como o videoclipe (re)constrói a canção. As análises são realizadas sob diferentes aspectos: em Segue o seco , interpretada por Marisa Monte, há a temática da seca nordestina; em Amor I love you , da mesma intérprete, o diálogo com a obra O Primo Basílio; e em Seus Passos , interpretada pela banda Skank, o diálogo com o surrealismo.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9445416449470717por
dc.contributor.advisor1Bridi, Marlise Vazpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4486189642933939por
dc.contributor.referee1Azevedo, Wilton Luiz dept_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1812469494223175por
dc.contributor.referee2Jacoto, Lilianpt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2836610461089202por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4540/Bianca%20Rodrigues%20dos%20Santos.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2298/1/Bianca%20Rodrigues%20dos%20Santos.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record