A produção cultural de Almeida Garrett: contribuição além do romantismo

View/ Open
Date
2019-07-30Author
Dias, Humberto Luiz
Advisor
Santos, Elaine Cristina Prado dos
Referee
Machado, Alleid Ribeiro
Referee
Bridi, Marlise Vaz
Referee
Brito, Regina Helena Pires de
Referee
Trevisan, Ana Lúcia
Metadata
Show full item recordAbstract
This thesis intends to seek the affirmation of the fact that Almeida Garrett represents
the contributing figure of a cultural producer of Portuguese Romanticism, with the
purpose of establishing a cultural source for the history of art, especially in the field of
literature and dramaturgy. The thesis examines Almeida Garrett's production not only
from the point of view of writing and its participation in the field of literature restricted
to an era, but also in its extensive cultural production, of remarkable significance in
addition to its texts and dramatizations, presenting a research that has as its focus
the intention to gather a part of the production of Almeida Garrett for analyzes related
to the cultural contribution. The works evolved into a result that literally determined
the opening of cultural spaces, initially considered monumental belonging to the
nobility, such as the construction of the Dona Maria II Theater in Lisbon and the
National Conservatory of Lisbon, built as a result of the effective performance of
Garrett as a writer, playwright and cultural political activist member of both the court
and society, such actions represent the permanence and continuity of culture,
keeping alive the relationship of writing, representation, music and even later artistic
vehicles such as photography , the cinema, the internet, and the dialogue between
media. The cultural production of Almeida Garrett takes place beyond the
romanticism extending the culture to the people. Esta tese pretende mostrar o fato de Almeida Garrett representar uma figura
contributiva de um produtor cultural do Romantismo português, com o propósito de
estabelecer uma fonte cultural para a história da arte, em especial no campo da
literatura e da dramaturgia. A tese verifica a produção de Almeida Garrett não
apenas sob o enfoque da escrita e da sua participação no campo da literatura
restrito a uma época, mas também na sua produção cultural extensiva, de
significação notável além de seus textos e dramatizações, apresentando uma
pesquisa que tem por foco a intenção de reunir parte da produção de Almeida
Garrett para análises relacionadas à contribuição cultural. As obras evoluíram para
um resultado que determinou literalmente a abertura de espaços culturais,
inicialmente considerados como algo monumental pertencente à nobreza, como a
edificação do Teatro Dona Maria II em Lisboa, e o Conservatório Nacional de Lisboa,
construídos em decorrência da efetiva atuação de Garrett como escritor, dramaturgo
e membro ativista político cultural tanto da côrte como da sociedade, tais ações
representam a permanência e a continuidade da cultura, mantendo viva a relação da
escrita, da representação, da música e até mesmo dos veículos artísticos
posteriores, como a fotografia, o cinema, a internet, e o diálogo entre mídias. A
produção cultural de Almeida Garrett ocorre além do romantismo estendendo a
cultura para o povo.
CNPq Area
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
Citation
DIAS, Humberto Luiz. A produção cultural de Almeida Garrett: contribuição além do romantismo. 2019. 241 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.