Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Teses
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Teses
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    A canção de protesto e o rock protesto: diálogos da democracia brasileira

    Thumbnail
    View/Open
    Danilo Sergio Socorre.pdf (1.058Mb)
    Date
    2015-02-19
    Author
    Sorroce, Danilo Sérgio
    Advisor
    Bridi, Marlise Vaz
    Referee
    Guimarães, Alexandre Huady Torres
    Referee
    Bastos, Neusa Maria Oliveira Barbosa
    Referee
    Lourenço, José Roberto
    Referee
    Bedin, Olivo
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    During this study we focused our research on dialogues between the Protest Song of 1960s and 1970s, especially those occurred in certain works created by Gilberto Gil, Caetano Veloso and Chico Buarque de Holanda and a few songs produced by politicized and protest rock launched by bands from Brasilia such as Capital Inicial, Plebe Rude and Legião Urbana in the 1980s, contextualizing this cultural production within an important period in the recent history of Brazil. Through the theory developed by Bakhtin, we were confronted with dialogues between speakers and speeches, which allowed us to produce analysis of the characteristics and content of the dialogues between the "Old" Protest and the "New" Protest. The investigation allowed us to point out some similarities between the songs analyzed, and also enabled us to interpret them as articulating elements of the period in which they arose, which is evident in the performance of songs from both periods as a political tool of contestation.
     
    No decorrer deste estudo, procuramos focar nossa investigação sobre os diálogos estabelecidos entre a Canção de Protesto dos anos 1960 e 1970, em especial, os ocorridos em determinadas obras criadas por Gilberto Gil, Caetano Veloso e Chico Buarque de Holanda e algumas canções produzidas pelo rock politizado e de protesto lançado pelas bandas de Brasília: Capital Inicial, Plebe Rude e Legião Urbana, nos anos 1980. Assim, pudemos contextualizar a produção cultural, dentro desse período importante da história recente do Brasil. Através da teoria desenvolvida por Bakhtin, foram confrontados os diálogos entre interlocutores e discursos, o que nos permitiu produzir análises acerca das características e conteúdos dos diálogos travados entre o Velho Protesto e o Novo Protesto. A pesquisa admitiu apontar algumas convergências entre as canções analisadas, bem como, também, possibilitou-nos interpretá-las como elementos articuladores do período em que surgiram que, por conseguinte, evidencia-nos a atuação das canções de ambos os períodos como instrumento político de contestação.
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS
    Citation
    SORROCE, Danilo Sérgio. A canção de protesto e o rock protesto: diálogos da democracia brasileira. 2015. 147 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25124
    Collections
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis [180]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace