Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Teses
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Comunicação e Letras (CCL)
    • Teses
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Aprender a ser: uma leitura interdiscursiva entre o Sermão do Monte e os Quatro Pilares da Educação

    Thumbnail
    View/Open
    Wilson do Amaral Filho.pdf (1.195Mb)
    Date
    2010-04-12
    Author
    Amaral Filho, Wilson do
    Advisor
    Vasconcelos, Maria Lúcia Marcondes Carvalho
    Referee
    Ferreira, João Cesário Leonel
    Referee
    Garcia, Ana Gracinda Queluz
    Referee
    Casagrande, Nancy dos Santos
    Referee
    Brito, Regina Helena Pires de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The objective of this thesis is to search the interdiscursivity between the Sermon of the Mount, from the Gospel of Matthew, and the Four Pillars of the Education from the Report of the International Commission on Education for the Twenty-First Century presented to UNESCO. It is possible to identify immediately the ethical-religious nature of the Biblical text of the first century and the political-educational character of the report based on the contemporary education s worldview. At a first moment, the research sets the examination of the theoretical principles of the genders of discourse, the conditions of production, the ethos, and the interdiscursivity. After that, both discourses are examined under those principles so that, at last, it is possible to verify and confirm the interdiscursivity between these discourses about the question of learning to be.
    Summary
    Esta tese tem como objetivo principal pesquisar a interdiscursividade entre o Sermão do Monte, do Evangelho de Mateus, e os Quatro Pilares da Educação do Relatório da Comissão Internacional sobre a Educação para o Século XXI apresentado à UNESCO. De imediato se identifica o caráter ético-religioso do texto bíblico do primeiro século, enquanto que o texto do relatório revela-se político-educacional, alicerçado na cosmovisão de educação contemporânea. A pesquisa se detém num primeiro momento no exame do referencial teórico dos gêneros discursivos, das condições de produção, do ethos e da interdiscursividade, aplicados, em seguida, a cada um dos textos citados para, ao final, buscar-se e confirmar a concorrência da interdiscursividade entre esses discursos, quanto ao aprender a ser.
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25094
    Collections
    • Letras - Teses - CCL Higienópolis [172]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace