Show simple item record

dc.contributor.advisorStori, Norberto
dc.contributor.authorMontenegro, Maria Regina Pacheco de Medeiros
dc.date.accessioned2016-04-18T21:32:01Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:20Z
dc.date.available2009-11-23
dc.date.available2020-05-28T18:11:20Z
dc.date.issued2009-09-16
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24950
dc.description.abstractThis dissertation is an account of a teaching experience held in the subject of Arts in a State Public School in São Paulo, in 2007. It aims at investigating the aspects related to the concept of sense of place used together with the pedagogical situations performed. In order to do so, some relevant aspects related to the theme of place , such as the school location and the territoriality from the Arts teaching point-of-view. Said considerations have come up in this paper due to didactic actuation in context. The sense of place approach is expressed as a transforming ideal, in the sense it suggests an appropriation of the environment where we live and performs a trajectory of expressive intimacy turning a location into a place. It was evidenced that the complexity of the sense of place content is due to the diversity of areas of knowledge, to which one is exposed, and the boldness of approaching the topic through teaching experience, resulting in an inviting introduction to a vast territory.
dc.description.abstractA presente dissertação apresenta o relato de uma experiência docente realizada na disciplina de Arte em uma escola da rede pública estadual paulista, em 2007, tendo em vista investigar os aspectos inerentes ao conceito senso de lugar empregado ao longo das situações pedagógicas efetuadas. Para isso foram observados alguns aspectos relevantes para a temática do lugar , como a localização da escola e a territorialidade do ponto de vista do ensino da Arte. Tais considerações surgiram no trabalho em decorrência da atuação didática contextualizada. A abordagem do senso de lugar manifesta-se como um ideal transformador, a medida que sugere uma apropriação do ambiente vivido e realiza uma trajetória de expressiva intimidade de um local vertido em lugar. Constatou-se que a complexidade do conteúdo do senso de lugar se deve a diversidade de áreas de conhecimento a qual se expõe e que a ousadia de abordagem do assunto feita pela experiência docente resulta em uma convidativa introdução a um vasto território.
dc.description.sponsorshipFundo Mackenzie de Pesquisa
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectarte-educação
dc.subjectsenso de lugar
dc.subjectlocalização
dc.subjectterritorialidade
dc.subjectarte ambiental
dc.subjectpaisagem
dc.subjectart-education
dc.subjectsense of place
dc.subjectlocation
dc.subjectterritoriality
dc.subjectenvironmental art
dc.subjectlandscape
dc.titleDo senso de lugar no aprendizado da arte: uma experiência docente realizada no ensino fundamental ciclo II da Escola Estadual Governador André Franco Motoro em São Lourenço da Serra, SP
dc.typeDissertação
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9935880839570697
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020
local.contributor.board1Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668
local.contributor.board2Mattos, Paula de Vincenzo Fidelis Belfort
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4150107747513243
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentEducação, Arte e História
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programEducação, Arte e História da Cultura


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record