Show simple item record

dc.creatorFerreira Junior, Angelino Gomespt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:43:36Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:07Z
dc.date.available2009-11-19pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:11:07Z
dc.date.issued2009-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24874
dc.description.abstractWe have faced a serious problem concerning Art educational practices towards students who live along rivers in Abaetetuba, State of Pará. The educational system set up in modules works in a lack of technology and appropriate structure. On the other hand we have the Art PCNs for basic level education all around Brazil. PCNs give teachers the mission of being a proposer and facilitator, the one who shows and articulate Art skills through artistic, esthetical, and cultural experiences produced by people all over the mankind history, taking on account their own present-day context, and their own production.Facing these major problems, our goal is to understand the limits and possibilities of enabling students of river areas an esthetical on-line experience by using internet as a way for searching State of Pará s heritage, even though students have never used this kind of technology. Trying to figured out whether these new technological tools help or not students improve their self-building knowledge in Art, a participative intervention research, an analytical descriptive one, was set among students at a public school for middle and high school levels called João Maria, in Rio Doce community, by the use of a computer room of another school called Pedro Teixeira, both schools belong to Abaetetuba City, in Pará. We worked in the middle school with a group of eighth grade students, and in the high school with a group of freshmen. The analysis of datas we gathered through this search shows us an improvement in Art classes when the use of new pedagogical tools, which origins by the union of new technologies era and Education, is made.eng
dc.description.sponsorshipFundo Mackenzie de Pesquisapt_BR
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectarte-educaçãopor
dc.subjectmediaçãopor
dc.subjectpatrimônio culturalpor
dc.subjectInternetpor
dc.subjectcomunidades ribeirinhas da Amazôniapor
dc.subjectart-educationeng
dc.subjectfacilitationeng
dc.subjectheritageeng
dc.subjectInterneteng
dc.subjectriparian communities of the Amazoneng
dc.titleOs limites e possibilidades do emprego de multimídias no ensino de arte no municípo de Abaetetuba/Parápor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentEducação, Arte e Históriapor
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESpor
dc.description.resumoUm problema considerável que temos enfrentado nas práticas educativas em Artes, junto aos alunos ribeirinhos do Ensino Modular de Abaetetuba, no Estado do Pará, diz respeito à pauperidade de estrutura física e tecnológica adequada. Por outro lado, o propósito dos PCNs em Arte, direcionado a todos os alunos da educação básica do Brasil, imprime ao professor a missão de ser mediador propositor, que apresenta e articula a produção do conhecimento nessa área, através das experiências artísticas, estéticas e culturais produzidas pelo homem ao longo da historia da humanidade, do seu contexto atual, e de sua própria produção. Diante desta problemática, objetivamos investigar os limites e possibilidades de produzir nestes alunos ribeirinhos uma experiência estética virtual, por meio de pesquisa em recursos multimídias, em especial a internet, com o recorte do Patrimônio Cultural do Pará, mesmo que estes ainda não tenham acesso direto a ela. Com o intuito de avaliar se essas novas ferramentas tecnológicas podem vir a ajudar estes alunos a terem um ganho qualitativo na construção do conhecimento em arte realizou-se uma pesquisa de intervenção participativa de tipo analíticodescritiva no contexto escolar da escola E.M.E.F.M. João Maria na comunidade Rio Doce e no laboratório de informática da E.E.E.F.M. Pedro Teixeira, ambos no Município de Abaetetuba, envolvendo os discentes de uma turma de 8ª do Ensino Fundamental, e do 1º ano do Ensino Médio. A análise dos dados da pesquisa aponta que as aulas de arte se mostram consideravelmente mais estimulantes, sob a perspectiva dos alunos, quando apoiadas com o suporte das novas ferramentas pedagógicas advindas da profusão das novas tecnologias no mundo agregadas a educação.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0821823398403445por
dc.contributor.advisor1Martins, Mirian Celeste Ferreira Diaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668por
dc.contributor.referee1Rizolli, Marcospt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4808339542698874por
dc.contributor.referee2Reali, Aline Maria de Medeiros Rodriguespt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3250195451890332por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4341/Angelino%20Gomes%20Ferreira%20Junior.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2024/1/Angelino%20Gomes%20Ferreira%20Junior.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record