Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Os cancionistas urbanos e a educação musical infantil: estudos de caso: Colégios Clip e Passionista São Paulo da Cruz (SP 1996-2006)

    Thumbnail
    View/Open
    Joao Ricardo Souza.pdf (873.2Kb)
    Date
    2007-03-13
    Author
    Souza, João Ricardo de
    Advisor
    Contier, Arnaldo Daraya
    Referee
    Fiamenghi Jr, Geraldo Antônio
    Referee
    Saltini, Roberto Antonio
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Neste trabalho procuramos traçar paralelos entre a canção infantil urbana sua história, sua estrutura, meios de produção e divulgação e sua utilização prática em sala de aula, nas atividades de musicalização infantil com crianças do primeiro ciclo do ensino fundamental de dois colégios localizados na Grande São Paulo. A pesquisa consta de três capítulos dispostos da seguinte maneira: O primeiro capítulo aborda a canção popular a partir de suas matrizes históricas e estéticas, buscamos analisar suas estruturas inerentes às formas musicais e poéticas. O foco central deste capítulo foi mostrar como este gênero se desenvolveu a partir do início do século passado e como hoje se apresenta. No segundo capítulo procuramos fechar o foco de nossas observações num fenômeno mais específico que é a canção infantil urbana da cidade de São Paulo. Selecionamos três de seus principais protagonistas e por intermédio de entrevistas, procuramos nos aproximar deste universo bem específico dentre as atividades artísticas e que hoje estão merecendo bastante atenção enquanto fenômeno social. O terceiro capítulo procura relatar a aplicação de duas canções originais, criadas com o objetivo de serem cantadas por crianças em sala de aula e prática de canto coral, além das atividades desenvolvidas com alunos das duas instituições de ensino durante as aulas de musicalização.
     
    Within this project we shall try to show the links between urban children s nursery rhymes, their history, structure, methods of production and their practical use within the class room, being used in musical activities for children aged between seven and ten years of age, helping to create a musical base. The project will involve students from two different schools in Sao Paulo. The research will consist of three chapters arranged in the following manner: The first chapter studies traditional nursery rhymes through their historical and cultural origins; we shall be aiming to analyze their inherent musical and poetical structures. The main emphasis of this chapter will be to show how this type of traditional nursery rhyme has evolved since the beginning of the last century and how they are presented today. In the second chapter we shall focus on a more specific area, being modern urban nursery rhymes from the city of Sao Paulo. We have selected three of the main composers from this area and through interviews we shall be looking to get closer to this very specific area within the musical field; which is now calling a lot of attention as a social project. The third chapter will be a practical exercise, creating two original songs, designed specifically for use within the class room and also in local choirs; This chapter will also include activities developed with pupils from the two participating schools.
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
    Citation
    SOUZA, João Ricardo de. Os cancionistas urbanos e a educação musical infantil: estudos de caso: Colégios Clip e Passionista São Paulo da Cruz (SP 1996-2006). 2007. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24779
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [507]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace