Show simple item record

dc.contributor.advisorMartins, Mirian Celeste Ferreira Dias
dc.contributor.authorAmaral, Priscilla
dc.date.accessioned2016-03-15T19:42:17Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:10:46Z
dc.date.available2012-05-10
dc.date.available2020-05-28T18:10:46Z
dc.date.issued2012-02-28
dc.identifier.citationAMARAL, Priscilla. Linguagem de teatro no ensino fundamental I: embates e perspectivas. 2012. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24741
dc.description.abstractThis research arises from the need to investigate how teachers do not have experts in their practice teaching Arts in Theatre and has designed and proposed as an approximation of their students to this event. The research methodology is to questionnaires conducted with groups of elementary school teachers of municipal schools, followed by individual interviews. The analyzes of the material collected beyond the study of theories of teaching theater at the school can provide insight to think about initial and continuing training of professionals working in this segment. It is considered that art translates as human construct that expresses the vision of the world and marks the union of technical ability, the ability to experience, the practical function and aesthetic function, for the construction of meanings expressed in life. Present in the life, art must also be in the school and its teaching is an important part of the basic education curriculum as part diffuser and representative of the culture that seeks to promote the development of cultural and aesthetic knowledge embedded in the practices of production and artistic appreciation in any level of schooling. In this context, through the analysis of educational processes of classroom teachers and educators, we examine how lessons at arts, specifically theater, without authorization to do so, as they have seen / Art brought to fruition, that way they have developed / designed in educational approaching students of theatrical language, raising possible conflicts and prospects.
dc.description.abstractA presente pesquisa surge da necessidade de investigar como professores não especialistas em Artes apresentam sua prática docente em Teatro e como têm pensado e proposto uma aproximação dos seus alunos a essa manifestação. A pesquisa tem como metodologia questionários realizados com grupos de professores do Ensino Fundamental I da Rede Municipal de Ensino, seguidos de entrevistas individuais. As análises do material coletado, além do estudo dos teóricos sobre o ensino do Teatro na escola pode oferecer subsídios para pensar a formação inicial e contínua de professores que atuam neste segmento. Considera-se que Arte se traduz como construção humana que expressa à visão de mundo e demarca a união da habilidade técnica, da capacidade de experienciar, da função prática e da função estética, para a construção de significados expressos na vida. Presente na vida, a Arte precisa estar também na escola e seu ensino é parte importante do currículo da Educação Básica como elemento difusor e representativo da cultura, que pretende promover o desenvolvimento dos saberes culturais e estéticos inseridos nas práticas de produção e apreciação artística em qualquer nível de escolaridade. Neste contexto, por meio da análise dos processos educativos dos professores polivalentes e pedagogos, verificamos como ministram aulas de Artes, especificamente Teatro, sem ter habilitação para tal, como têm percebido/fruído a Arte, de que maneira têm elaborado/pensado em ações educativas que aproximam seus alunos da linguagem teatral, levantando embates e possíveis perspectivas.
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectteatro
dc.subjecteducação
dc.subjectformação de professores
dc.subjectpedagogia
dc.subjectpesquisa
dc.subjecttheater
dc.subjecteducation
dc.subjectteacher training
dc.subjectpedagogy
dc.subjectresearch
dc.titleLinguagem de teatro no ensino fundamental I: embates e perspectivas
dc.typeDissertação
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1726710940584543
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4093/Priscilla%20Aparecida%20Amaral.pdf.jpg
local.contributor.board1Tancredi, Regina Maria Simões Puccinelli
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7581179241493847
local.contributor.board2Mate, Alexandre Luiz
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6366706439459055
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentEducação, Arte e História
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programEducação, Arte e História da Cultura


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record