Show simple item record

dc.contributor.advisorStori, Norberto
dc.contributor.authorMarchezi, Fabiana
dc.date.accessioned2016-03-15T19:42:17Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:10:46Z
dc.date.available2012-05-10
dc.date.available2020-05-28T18:10:46Z
dc.date.issued2012-02-29
dc.identifier.citationMARCHEZI, Fabiana. Acessibilidade em museus de arte: questões para a elaboração de audioguias. 2012. 199 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24739
dc.description.abstractThis work is the result of a study about audioguides used in art museums as a resource to accessibility for the blind and visually impaired individuals. We started from the concept of disability and accessibility and two sets were considered for the analysis of the audioguides. The first set refers to the analysis of verbal discourses conveyed in the audioguides, in special description, the textual mode present in all audioguides searched. The second set refers to the sound elements present in the audioguides, wich for purposes of this paper were understood as soundtracks. The audioguides used in this study were collected from the Museum of Modern Art of São Paulo (MAM), The Museum of Modern Art, New York (MoMA), The Metropolitan Museum of Art (The Met) and Pinacoteca do Estado de São Paulo.
dc.description.abstractEste trabalho é resultado de uma pesquisa sobre audioguias utilizados em museus de arte como recurso de acessilidade para públicos cegos ou de baixa visão. A partir da delimitação do conceito de deficiência e acessibilidade foram considerados dois conjuntos temáticos para análise. O primeiro refere-se aos discursos verbais veiculados nos audioguias, em particular a descrição, pois é a modalidade textual encontrada em todos os audioguias pesquisados. O segundo conjunto refere-se aos elementos sonoros presentes nos audioguias que, para fins deste trabalho, foram compreendidos como trilhas sonoras. Os audioguias utilizados nesta pesquisa foram recolhidos do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM), do The Museum of Modern Art- New York (MoMA), do The Metropolitan Museum of Art (The Met) e da Pinacoteca do Estado de São Paulo.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenzie
dc.rightsAcesso Aberto
dc.subjectacessibilidade
dc.subjectarte
dc.subjectaudioguia
dc.subjectmuseu
dc.subjectdeficiência
dc.subjectaccessibility
dc.subjectart
dc.subjectaudioguide museum
dc.subjectdisability
dc.titleAcessibilidade em museus de arte: questões para a elaboração de audioguias
dc.typeDissertação
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2444031311396845
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4054/Fabiana%20Marchezi.pdf.jpg
local.contributor.board1Martins, Mirian Celeste Ferreira Dias
local.contributor.board1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7167254305943668
local.contributor.board2Coutinho, Rejane Galvão
local.contributor.board2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9150659098334633
local.publisher.countryBR
local.publisher.departmentEducação, Arte e História
local.publisher.initialsUPM
local.publisher.programEducação, Arte e História da Cultura


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record