Show simple item record

dc.creatorMori-leite, Thiagopt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:42:06Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:10:42Z
dc.date.available2011-12-12pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:10:42Z
dc.date.issued2011-06-21pt_BR
dc.identifier.citationMORI-LEITE, Thiago. Linguagem - intensidade - performance. 2011. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24713
dc.description.abstractThis paper presents an investigation regarding how the artistic languages of music and painting can share and exchange aesthetic elements related to the organization (or even, sometimes, the disruption) of language structures, executed by the artists during their creating process. Right after the Second World War, New York City was made home by artists who expressed themselves in different ways, a fact that made possible the emergency of many artistic movements, including two artistic vanguard that stood by improvisation and spontaneity in the creative process: John Coltrane‟s Free Jazz and Jackson Pollock‟s Action Painting. Both artistic movements have always been intertwined and supportive to each other. Although their languages belong to different arrays, its elements are transfigured among the two territories. Proposing an analysis in semiotic and aesthetic terms, this paper attempts to relate the main artistic elements in the performances of a jazz musician and an abstract expressionist painter: the intensity with which their works are produced throughout their improvisations. The documents, the main biographical references, including recordings of artists‟ performances - videos, discographies and pictures - used during the research are from the period between 1947 and 1967eng
dc.description.sponsorshipFundo Mackenzie de Pesquisapt_BR
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectperformancepor
dc.subjectintensidadepor
dc.subjectJohn Coltranepor
dc.subjectJackson Pollockpor
dc.subjectperformanceeng
dc.subjectintensityeng
dc.subjectJohn Coltraneeng
dc.subjectJackson Pollockeng
dc.titleLinguagem - intensidade - performancepor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentEducação, Arte e Históriapor
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESpor
dc.description.resumoEste trabalho parte de uma averiguação de como as linguagens artísticas da música e da pintura podem intercambiar elementos estéticos através do modo como os artistas organizam, ou, às vezes, desorganizam toda linguagem estrutural vigente durante o processo de criação de suas obras. Logo após a segunda grande guerra mundial, a cidade de Nova Iorque abrigava artistas de áreas distintas, fomentando o aparecimento de vários movimentos artísticos, entre eles duas vanguardas artísticas que se destacavam pelo improviso e pelo caráter de espontaneidade durante o processo criativo: o Free-Jazz de John Coltrane e a Action Painting de Jackson Pollock. Os dois movimentos artísticos sempre estiveram entrelaçados dando suporte um ao outro. Suas linguagens pertencem a matrizes diferentes, mas seus elementos se transfiguram nas duas esferas. Analisando semiótica e esteticamente as performances de um músico de jazz e de um pintor expressionista abstrato, este trabalho busca relacionar o elemento principal de suas artes: a intensidade com que produziam suas obras através de seus improvisos. Os documentos, as principais referências biográficas, inclusive os registros performáticos dos artistas vídeos, discografias e pinturas utilizados nesta pesquisa são do período compreendido entre 1947 e 1967por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9451201117511431por
dc.contributor.advisor1Rizolli, Marcospt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4808339542698874por
dc.contributor.referee1Mello, Regina Lara Silveirapt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0439114372762829por
dc.contributor.referee2Held, Maria Sílvia Barros dept_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/5645756396955777por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4029/Thiago%20Mori%20Leite.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1820/1/Thiago%20Mori%20Leite.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record