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dc.creatorHiguchi, Adriane Aparecida da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:42:05Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:10:42Z
dc.date.available2011-11-30pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:10:42Z
dc.date.issued2011-08-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24711
dc.description.abstractThe use of the mobile technology has caused several changes in all segments of society. Due to their being inserted in people s lives, the digital mobile devices cause changes in the way people communicate, interact, work, purchase, entertain and learn. In search for greater flexibility, convenience and mobility, society has increasingly taken control of the digital language and sets new characteristics on the sender-receiver, consumer-supplier, employee-employer, media-reader and even State citizen relationships. The so-called digital generation is born, grows, learns and lives being connected to a digital world full of ―rotating and mutant‖ pieces of information, available through mobile digital devices, like cell phones, net books, tablets, etc. Unlike past generations, today s one shows skills to browse through various web channels, all at the same time and on the go. In this context, education is not immune to the effects of the mobile technology as well. How does the appropriation of this technology occur in schools? How does the traditional education system perceive and cope with cell phones inside the classroom? What are the challenges? This research starts up an interdisciplinary reflection, which involves information technology, communication and education, in search for answers to these questions. Keeping focus on the mobile device, we seek to learn whether and how the school environment incorporates the mobile technology in its educational process. This research presents the exploratory study accomplished in a public school in the city of Mogi das Cruzes, located in the metropolitan area of Sao Paulo, concerning students of the 9th year of the elementary school and 1st year of high school levels, using the mobile device as an aid in the pedagogical activities punctually and intermittently accomplished by the history teacher. The study shows and encourages thinking on how the mobile device is being incorporated as an apparatus to assist the pedagogical practice in the formal education environmenteng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectaprendizagem móvelpor
dc.subjecttecnologia móvelpor
dc.subjectdispositivos móveispor
dc.subjectaparelho celularpor
dc.subjectmobile learningeng
dc.subjectmobile technologyeng
dc.subjectmobile deviceseng
dc.subjectcell phoneeng
dc.titleTecnologias móveis na educaçãopor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentEducação, Arte e Históriapor
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.resumoO uso da tecnologia móvel tem provocado mudanças em vários segmentos da sociedade. Inseridos no cotidiano das pessoas, os dispositivos móveis digitais transformam a cada dia a maneira como as pessoas se comunicam, se relacionam, trabalham, consomem, se divertem e aprendem. Em busca de maior flexibilidade, comodidade e mobilidade, a sociedade se apropria cada vez mais da linguagem digital e imprime novas características às relações emissor-receptor, consumidor-empresa, trabalhador-empregador, imprensa-leitor e até a de cidadão-Estado. A chamada ―geração digital‖ nasce, cresce, aprende e vive conectada a um mundo digital repleto de informações circulantes e mutantes, disponibilizadas por meio de dispositivos digitais móveis, como aparelhos celulares, netbooks, tablets etc. Diferentemente de gerações passadas, a atual geração demonstra habilidades para navegar em movimento nas informações de inúmeros canais e veículos, tudo ao mesmo tempo. Nesse contexto, a educação também não está imune aos efeitos da tecnologia móvel. De que maneira ocorre a apropriação desta tecnologia nas escolas? Como a educação ―formal‖ percebe e lida com os aparelhos celulares dentro da sala de aula? Quais são os desafios? Este trabalho de pesquisa inicia uma reflexão interdisciplinar, que envolve tecnologia da informação e comunicação e educação, em busca de respostas para esses questionamentos. Com ênfase no aparelho celular, busca-se aqui saber se e como o ambiente escolar incorpora a tecnologia móvel no processo educacional. Este trabalho apresenta o estudo exploratório que foi realizado em uma escola pública da cidade de Mogi das Cruzes, localizada na Grande São Paulo, com alunos do 9º ano do curso Ensino Fundamental e 2º ano do curso Ensino Médio, que utilizam o aparelho celular como auxiliar em atividades pedagógicas desenvolvidas, de forma pontual e esporádica, pela educadora na área de conhecimento em Históriapor
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6985184866597530por
dc.contributor.advisor1Almeida, Jane Mary Pereira dept_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8328548533414301por
dc.contributor.referee1Peña, Maria de Los Dolores Jimenezpt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9834111047842200por
dc.contributor.referee2Oliveira, Lucila Maria Pesce dept_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4867232275873194por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4080/Adriane%20da%20Silva%20Higuchi.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/1818/1/Adriane%20da%20Silva%20Higuchi.pdf


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