Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Dissertações
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola

    Thumbnail
    View/Open
    Marcio Antonio Faria.pdf (465.7Kb)
    Date
    2011-08-19
    Author
    Faria, Marcio Antonio
    Advisor
    Giora, Regina Célia Faria Amaro
    Referee
    Aquino, Maria Aparecida de
    Referee
    Sakamoto, Cleusa Kazue
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Este trabalho propõe algumas reflexões sobre o canto coral no ambiente escolar, tendo como objetivo principal demonstrar como é possível uma professora generalista desenvolver uma prática musical no ensino fundamental contando com suas habilidades naturais e com o desenvolvimento dessas habilidades num programa de formação continuada em música. Para tanto, foram realizadas entrevistas e atividades com a professora, e feita uma análise não somente dos ensaios, mas também das características de seu trabalho que só mediante uma observação mais específica podem ser ressaltadas. Por meio da análise da entrevista e observação das atividades da professora e da atuação do coral, além do levantamento bibliográfico e de documentos específicos, pôde-se ter acesso aos caminhos percorridos e às concepções de educação musical subjacentes ao trabalho da professora. Este trabalho permite concluir que o canto coral é estratégia fundamental para o desenvolvimento das diversas inteligências e das habilidades cognitivas e sociais do estudante, bem como contribui com algumas sugestões de atividades musicais e corrobora com o trabalho multidisciplinar do professor da área
     
    This work proposes some reflexions about choir singing in the school environment, with the main objective of demonstrating how possible is for a generalist teacher to develop a musical practice on high school counting on their natural abilities and with the development of these natural abilities in a continuing graduation program in music. For that, interviews and activities were carried out with the teacher, and it was analyzed, not only the rehearsals, but also the characteristics of her job which can only be emphasized through a deep observation. Through the interview analysis and the observation of the teacher s activities and the choir s performance, besides the bibliographical surveying and the specific documents, we were able to have access to trialed paths and to the conceptions of musical education underlying the teacher s job. This work allows us to conclude that the choir singing is a fundamental strategy to the development of the several intelligences and cognitive and social abilities of the student, as well as it contributes with some suggestions of musical activities and it confirms the multidiscipline job of the teacher from this area
     
    CNPq Area
    CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICA
    Citation
    FARIA, Marcio Antonio. Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola. 2011. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2011.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24709
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Dissertação - CEFT Higienópolis [494]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace