Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Teses
    • Educação, Arte e História da Cultura - Teses - CEFT Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)
    • Teses
    • Educação, Arte e História da Cultura - Teses - CEFT Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Formação inicial docente e vivências educacionais: trajetória trilhada na disciplina Educação e Novas Tecnologias do curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Thumbnail
    View/Open
    Doralice Inocencio.pdf (6.628Mb)
    Date
    2013-03-04
    Author
    Inocencio, Doralice
    Advisor
    Sanchez, Petra Sanchez
    Referee
    Ortiz, Pedro Henrique Falco
    Referee
    Rampazzo, Loris Graldi
    Referee
    Davino, Gláucia Eneida
    Referee
    Schaun, Angela
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Several discussions are taking place about the importance of dialogue between the knowledge areas. This dialogue due to the fact that the modern world presents issues multifaceted, and increasingly complex, seeking urgent answers. In this context, the need arises to think teacher education to advances ahead of the New Technologies of Information and Communication. This study aimed to investigate how the project developed the discipline exploratory Education and New Technologies (ENT), the initial training course for teachers, could contribute to the acquisition of new skills and abilities of the students through the experiences offered in production of materials instructional media, blogs and educational children's books. The methodology chosen for the project was a qualitative exploratory type of action research and developed with students of the Faculty of Education at the University Mackenzie, in 2010. The rationale for interdisciplinary discussions as well as project work, elected pillars of fieldwork were weaving so that they can be seen in the themes contained in the blogs and books produced. It printed a singular trajectory in the discipline, because what you can see is a virtual production and custom printed denoting, between the lines, senses of self-realization, autonomy and responsibility that came to work for meaningful learning. From analysis of this study, it was found that the experiences offered were of fundamental importance to the students aware of their role in the training of staff. Also noteworthy is that the study allowed us to reflect on their own practice and the content taught in the discipline. Promote didactic and pedagogical practices, such as those conducted in initial teacher training, helps to enhance interactions between students and teachers-trainers and contributes to the understanding of new meanings of teaching and learning.
     
    Várias discussões estão ocorrendo sobre a importância de diálogo entre as áreas de conhecimento. Este diálogo decorrente do fato de o mundo moderno apresentar questões multifacetadas, e cada vez mais complexas, que solicitam respostas urgentes. Neste contexto, surge a necessidade de pensar a formação de professores frente aos avanços das Novas Tecnologias de Informação e Comunicação. Esse trabalho teve por objetivo investigar como o projeto exploratório desenvolvido na disciplina Educação e Novas Tecnologias (ENT), do curso de formação inicial para a docência, pôde contribuir para a aquisição de novas competências e habilidades das alunas através das vivências proporcionadas nas produções dos materiais didáticos midiáticos, blogs e livros infantis didáticos. A metodologia escolhida para o projeto exploratório foi a qualitativa do tipo pesquisa-ação e se desenvolveu com alunas do curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie, no ano de 2010. Os fundamentos que embasam as discussões interdisciplinares como também do projeto de trabalho, eleitos pilares da pesquisa de campo, foram se entrelaçando de tal modo que podem ser percebidos nas temáticas contidas nos blogs e livros produzidos. Isso imprimiu uma trajetória singular na disciplina, pois o que se pode ver é uma produção virtual e impressa personalizada que denota, nas entrelinhas, sentidos de autorealização, de autonomia e de responsabilidade, que vieram a colaborar para uma aprendizagem significativa. A partir de análises deste estudo, verificou-se que as vivências proporcionadas foram de fundamental importância para conscientizar as alunas do seu papel de agente no processo formativo. Destaca-se também que o estudo nos permitiu refletir sobre a própria prática e os conteúdos ministrados na disciplina. Promover práticas didático-pedagógicas, como as realizadas, na formação inicial docente, contribui para valorizar interações entre professores-formadores e alunos e colabora para a apreensão de novos significados do processo de ensino e de aprendizagem.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24581
    Collections
    • Educação, Arte e História da Cultura - Teses - CEFT Higienópolis [153]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace