Adelpha Repositório DigitalAdelpha
    • About
    • Our policy
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
    • Teses
    • Distúrbios do Desenvolvimento - Teses - CCBS Higienópolis
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Centro de Ciências Biológicas e da Saúde (CCBS)
    • Teses
    • Distúrbios do Desenvolvimento - Teses - CCBS Higienópolis
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects
    This CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Estudo de uma proposta de avaliação diagnóstica da cognição social nos transtornos do espectro autista

    Thumbnail
    View/Open
    Alessandra Aronovich Vinic.pdf (1.022Mb)
    Date
    2012-02-09
    Author
    Vinic, Alessandra Aronovich
    Advisor
    Schwartzman, José Salomão
    Referee
    D´antino, Maria Eloisa Famá
    Referee
    Macedo, Elizeu Coutinho de
    Referee
    Araujo, Ceres Alves de
    Referee
    Langhi, Celi
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Os Transtornos do Espectro Autista (TEA) são um grupo de condições caracterizadas pelo início, na primeira infância de atrasos e déficits no desenvolvimento das habilidades sociais, comunicativas e comportamentais. A terminologia TEA remete a ideia de um espectro de síndromes com características em comum e compõem o Transtorno Autista, o Transtorno Global do Desenvolvimento Sem Outra Especificação e a Síndrome de Asperger (LAMPREIA, 2003). Prejuízos na Cognição Social são um dos aspectos marcantes nos quadros de TEA e vêm sendo investigados como critérios para o diagnóstico. Este estudo apresenta uma proposta de avaliação específica para Cognição Social nos TEA, em situação diagnóstica. A avaliação de 22 crianças com TEA, do sexo masculino, entre 6 e 11 anos, comparadas com grupo controle, constou do Protocolo de Cognição Social desenvolvido pela pesquisadora, Questionário de Comportamento e Comunicação Social ou Autism Screening Questionnaire (ASQ) (SATO et al, 2009), Wisc III-R e Escala de Avaliação do Quociente de Empatia e Sistematização versão para criança, em Português Child EQ-SQ (VINIC; SCHWARTZMAN, 2010). Os resultados obtidos foram discutidos, visando à indicação da proposta de Avaliação de Cognição Social para crianças e seu uso como parte da avaliação diagnóstica de TEA.
     
    Autism Spectrum Disorders (ASD) is a group of conditions characterized by delays and deficits in the development of social, communication and behavioral skills. The terminology ASD refers to the idea of a spectrum of syndromes having common characteristics and is comprised of Autism Disorders, Global Development Disorders Not Otherwise Specified and Asperger s Syndrome (LAMPREIA, 2003). Deficits in Social Cognition are one of the outstanding aspects of individuals with ASD and are being investigated as criteria for diagnosis. This study presents a proposal for the specific evaluation of Social Cognition in ASD, in a diagnostic situation. The evaluation of 22 male children with ASD, between the ages of 6 and 11 years, compared with a control group, consisted of the Social Cognition Protocol, Questionnaire of Social Behavior and Communication or the Autism Screening Questionnaire (ASQ) (SATO et al, 2008), Wisc III and the Quotient Evaluation Scale of Empathy and Systematization Child s Portuguese version Child EQ-SQ (VINIC; SCHWARTZMAN, 2010). The results obtained were discussed, in view of the indicated proposal for Social Cognition Evaluation in children and its use in diagnosing ASD.
     
    CNPq Area
    CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
    Citation
    VINIC, Alessandra Aronovich. Proprosal study for diagnostic evaluation of social cognition in autism spectrum disorders. 2012. 103 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
    URI
    http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24513
    Collections
    • Distúrbios do Desenvolvimento - Teses - CCBS Higienópolis [104]

    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace
     

     


    Mackenzie
    Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Contact Us | Send Feedback
    DSpace Software Copyright © 2002-2020 Duraspace