Estudo de gerenciamento de riscos para projetos de inclusão digital na rede Estadual de ensino
Tipo
Monografia
Data de publicação
2012
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Silva, Nataliane Martins da
Orientador
Nunes, Élida Jacomini
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Programa
Resumo
Gestão de Projetos é uma área ampla que envolve diversas áreas do conhecimento. A área a ser abordada será Gestão de Riscos, essa área do conhecimento nos últimos anos vem ganhado bastante espaço na Metodologia de Projetos. Os projetos estão sujeitos a inúmeras incertezas dentro do meio a qual se encontram, uma forma de conviver com eles da melhor maneira possível é através do Gerenciamento de Riscos. Através deste Gerenciamento é possível avaliar os riscos positivos e negativos e seu respectivo impacto no projeto, para que essa análise seja completa é interessante identificar, classificar, mensurar o impacto dos riscos e em seguida propor ações a serem tomadas, que podem representar a maximização de uma oportunidade ou a minimização de uma ameaça. O presente trabalho relaciona a importância do estudo dos riscos em relação a inclusão digital, demonstrando o valor deste assunto nos dias atuais, além das mudanças proporcionadas. O estudo de caso foi realizado em cima de um projeto de inclusão digital que abrange mais de 3500 escolas no Estado de São Paulo. A partir deste contexto, o presente estudo teve o foco nas práticas do PMBOK aplicadas no estudo de caso. Através do levantamento e análise das informações do estudo de caso foi possível a criação prévia de um plano de gerenciamento de riscos, do qual tem como base um questionário aplicado dentro da organização e o levantamento de fatos já ocorridos.
Project Management is a broad area that involves many areas of knowledge. The ar-ea to be addressed is Risk Management, this area of knowledge has gained enough space in the Project Methodology in the last years. The projects are subject to nu-merous uncertainties within the environment they are. The way to best deal with them is through Risk Management. Through Risk Management we can evaluate ei-ther the positive and the negative risks and their impact on your project. In order to have a complete analysis, it is interesting to identify, classify and measure the impact of those risks and then propose actions to be taken, which may represent maximiza-tion of an opportunity or minimization of a threat. This work tries to show the im-portance of the study of risks related to digital inclusion, demonstrating the value of this subject nowadays an also the changes it brings. The case study was conducted based on a digital inclusion project that covers more than 3500 schools in the State of São Paulo. From this context, the present study was focused on the PMBOK prac-tices applied in the case study. Through the collection and analysis of information from the case study, it was possible to create a previous risk management plan, which is based on a questionnaire within the organization and the rise of historical facts.
Project Management is a broad area that involves many areas of knowledge. The ar-ea to be addressed is Risk Management, this area of knowledge has gained enough space in the Project Methodology in the last years. The projects are subject to nu-merous uncertainties within the environment they are. The way to best deal with them is through Risk Management. Through Risk Management we can evaluate ei-ther the positive and the negative risks and their impact on your project. In order to have a complete analysis, it is interesting to identify, classify and measure the impact of those risks and then propose actions to be taken, which may represent maximiza-tion of an opportunity or minimization of a threat. This work tries to show the im-portance of the study of risks related to digital inclusion, demonstrating the value of this subject nowadays an also the changes it brings. The case study was conducted based on a digital inclusion project that covers more than 3500 schools in the State of São Paulo. From this context, the present study was focused on the PMBOK prac-tices applied in the case study. Through the collection and analysis of information from the case study, it was possible to create a previous risk management plan, which is based on a questionnaire within the organization and the rise of historical facts.
Descrição
Palavras-chave
Gestão de projetos , Gestão de riscos , Inclusão digital , Escola , São Paulo (Estado) , PMBOK (TI)