Recent Submissions

  • Grafos: uma proposta metacuratorial e artística 

    Prado, Carolina Vigna; http://lattes.cnpq.br/2063613822479669 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-08)
    This doctoral thesis is a curatorial and artistic proposal using relational graphs, generated from data extracted systematically and methodically from the works of a particular artist. The artist analyzed for this thesis ...
  • Goiabas, açúcar, mãos firmes e tradição: uma cartografia afetiva do saber-fazer artesanal da goiabada cascão 

    Araujo, Fernanda Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/8734872784830526 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-07)
    This study deals with the artisanal know-how of the goiabada cascão, the sweet made of guavas and sugar in copper pot that is culturally representative, which received the title of Intangible Cultural Heritage in some ...
  • A formação do pedagogo via uso de jogos digitais: uma proposta interdisciplinar 

    Silveira, Guaracy Carlos da; http://lattes.cnpq.br/8185110461713121 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-01)
    The present work proposes the use of the digital games project as an integrating transversal element of the pedagogue formation. Articulated to the proposal of epistemology of complexity and interdisciplinary approach, it ...
  • Educação em saúde: práticas educacionais do enfermeiro 

    Pinho, Maria Carla Vieira; http://lattes.cnpq.br/2681535839164713 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-20)
    The nursing has, in the educational action, one of its main guiding axes, that is consolidates in the various spaces of realization of the care. This implies thinking the educational action as a fundamental strategy for ...
  • Perspectivas, tensões e desafios do programa nacional escolas sustentáveis nas escolas estaduais de Araçatuba/SP 

    Santos, Ricardo Miranda dos; http://lattes.cnpq.br/1105464105229406 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-21)
    The school can be an environment that promotes, creates opportunities for reflections on the contemporary dilemmas of our society and educates students aware of their responsibilities. Environmental problems are nowadays ...
  • Manifestações performáticas do corpo homossexual masculino na música contemporânea brasileira 

    Dalprá, Lívia Cretaz; http://lattes.cnpq.br/9785213897808209 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-28)
    his paper deals with the Performance of male homosexual bodies in the musical environment focusing on Jaloo, Johnny Hooker, Liniker, Pabllo Vittar, Rico Dalasam and SILVA. They are artists who seek to present a form of ...
  • A leitura de imagens artísticas nas aulas de filosofia no ensino médio: desafios à formação docente 

    Santos, Rodrigo Barboza dos; http://lattes.cnpq.br/0749501519385784 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-04-26)
    The present research aims to investigate how artistic elements can appear in Philosophy classes for High School in the São Paulo teaching network. One of the main premises of this thesis concerns the fact that art does not ...
  • Pedagogo na cultura digital: contribuição do design educacional para a práxis da polidocência no contexto híbrido 

    Sanches, Leticia Rocha Justino; http://lattes.cnpq.br/9110591419290582 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-19)
    This dissertation is inserted in the research line of teacher training for interdisciplinarity. It has as main objectives to raise the characteristics of the initial formation of the contemporary pedagogue, as well as to ...
  • Vida extra: vivendo e aprendendo na indústria brasileira de games 

    Caramello, Érika Fernanda; http://lattes.cnpq.br/6979892193987939 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-03-13)
    The present thesis deals with the professional-teacher praxis of the researcher in higher education in the area of games, having as objects of study the creative process of the students, the games industry and the demands ...
  • As Amazônias da Cazumbá: a fotografia como vivência de antropologia visual e socioambiental para revelar uma reserva extrativista e sua cultura 

    Vasconcelos, Aurelice da Silva; http://lattes.cnpq.br/5227792404016403 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-15)
    This study has revealed the journey and the results of a photographic image production at the Cazumbá-Iracema Extractive Reserve, Acre, and an original photographic work. The research has used visual anthropology which ...
  • O trabalho manual comunitário e o desvelamento de si-mesmo em Heidegger 

    Ribeiro, Débora Inácia; http://lattes.cnpq.br/7048029511754621 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-14)
    Mãos Solidárias is a group of women who meet weekly for the accomplishment of manual works like sewing, embroidery, crochet, painting, among others. The articles produced by them are sold and the income obtained is donated ...
  • Rede de colaboração internacional em contextos virtuais: a práxis reconectiva docente em formação continuada no ensino superior 

    Lopes, Ana Lúcia de Souza; http://lattes.cnpq.br/8436367537312820 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-14)
    This dissertation consists of a research in the field of Education effected in the interdisciplinary Postgraduate Program of Education, Art, and History of Culture at Universidade Presbiteriana Mackenzie (UPM). We present ...
  • O modelo pedagógico cognitivo-interacionista: perspectivas na educação infantil 

    Cardoso, Débora da Silva; http://lattes.cnpq.br/6439191287210999 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-11-07)
    In this research it was about the sharpening of the perception of the child and the teacher of childhood education in relation to themselves, the other and the surroundings, as a source to redeem the sensitivity in the ...
  • Cultura brasileira e educação: indícios de estetismo na história do planejamento educacional brasileiro 

    Fontes, Filipe Costa; http://lattes.cnpq.br/0052759287500156 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-21)
    In his cultural hermeneutics, Mario Vieira de Mello suggests that a spiritual trait, called aestheticism, characterizes the Brazilian culture. This concept, originated in the transposition of elements, such as from an ...
  • De matéria a afeto: a construção do significado da joia 

    Passos, Ana Cristina Barral Mariani; http://lattes.cnpq.br/0902190985976434 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-08-07)
    This thesis seeks to understand the meaning of jewellery and how it is built in contemporaneity. The aim is to understand its relevance as a cultural object today and to present some particularities leading to its meaning ...
  • Persona: um objeto estético na ambiência 

    Azevedo, Rita de Cassia Castilho Varlesi de; http://lattes.cnpq.br/096875214068586 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-08-14)
    This thesis is aimed to present artistic experiments focused on the subject matter of the Persona, in order to identify the relationship of the aesthetic object in the analogue/digital ambience. The clipping of this research ...
  • Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE): contribuições para o desenvolvimento profissional de professores da rede estadual de educação básica do estado do Paraná 

    Peixoto, Reginaldo; http://lattes.cnpq.br/4397425097179971 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Comunicação e Letras (CCL)LetrasUPMBrasil, 2018-08-24)
    The work presented here aims to analyze how the Programa de Desenvolvimento Educacional - PDE, for the continuing education of teachers of Basic Education in the State of Paraná. As for the methodology, the research has a ...
  • Crianças com baixa visão em uma brinquedoteca: o perceber na ludicidade 

    Moreira, Vânia Warwar Archanjo; http://lattes.cnpq.br/9855692908331857 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-08-16)
    The following research highlights the attempt of low-sight children's immersed in a toy-library ludic context, involved by playing practices. Established that embryonic academic ground our investigation aims to reach the ...
  • Relações imagéticas entre artes plásticas e cinema: universos paralelos?: problematizando a elaboração de "A garota dinamarquesa" 

    Brito, Emerson Rodrigues de; http://lattes.cnpq.br/4620603986296311 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-08-08)
    The present thesis entitled "Imaginary Relations Between Plastic Arts and Cinema: Parallel Universes? Problematicising the Elaboration of the Danish Girl", had as central hypothesis the issue of reading the poetic narrative ...
  • Metodologias ativas: estratégias propostas em práticas pedagógicas no curso de publicidade e propaganda: período de 2013 a 2017 

    Favaro, José Estevão; http://lattes.cnpq.br/6576810942613172 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-22)
    This thesis aims at presenting a study concerning the degree of college teachers who teaches students from the Advertising and Marketing course at an educational institution in São Paulo and identifying which teaching ...

View more