Now showing items 1-20 of 102

    • A abordagem rizomática 

      Moraes, Renato Bulcão; http://lattes.cnpq.br/2164499543241260 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-08-03)
      Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. ...
    • As Amazônias da Cazumbá: a fotografia como vivência de antropologia visual e socioambiental para revelar uma reserva extrativista e sua cultura 

      Vasconcelos, Aurelice da Silva; http://lattes.cnpq.br/5227792404016403 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-15)
      This study has revealed the journey and the results of a photographic image production at the Cazumbá-Iracema Extractive Reserve, Acre, and an original photographic work. The research has used visual anthropology which ...
    • Aprendizagem da docência: a língua inglesa no ensino superior tecnológico: experiências, práticas e desafios 

      Ramirez, Rodrigo Avella; http://lattes.cnpq.br/3875857514322336 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-06-13)
      Teacher education and professional development are not limited to the initial phases of teaching, or to prescriptive models of training. The professional daily life of the teacher is marked by practices and challenges ...
    • Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores do ensino superior: práticas pedagógicas com o uso de tecnologia 

      Bratti, Marilia Pizzatto; http://lattes.cnpq.br/8477204781399337 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2015-08-31)
      This research, regarding professor training, aimed to make the analysis of learning ways and professional development of higher education professors who has used information digital technologies in classroom. This theme ...
    • Arte e cultura da moda como fundamentos do vestir contemporâneo 

      Garcia, Sueli; http://lattes.cnpq.br/0782541323250446 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-02-14)
      This thesis entitled "Art and fashion culture as the fundamentals of contemporary dress , has as the central hypothesis to question the act of dressing as the expression of the connections between art and fashion culture. ...
    • Arte em Cena: teatro na escola pública como prática de liberdade 

      Oliveira, Marcia Cristina Polacchini de; http://lattes.cnpq.br/9602521709635362 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-12-17)
      The present work discusses the Art on Stage Project, its creational and development process, held at the State School Plínio Barreto in São Paulo county, and also includes the analisys of the projects student theater company ...
    • A arte na contemporaneidade: Presenteausente: da experiência de passagem para a existência 

      Duarte, Keller Regina Viotto; http://lattes.cnpq.br/4801199003371251 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-02-21)
      The work developed presents the setting and occupation PRESENT/ABSENT, embodied through a photo job made by the artist. Its result is presented in the first part of the work and reveals the fictional and artistic self ...
    • À sombra da vida nua: uma leitura biopolítica da infância 

      Bentes, Jackson Luiz Nunes; http://lattes.cnpq.br/8595759894540190 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-09-01)
      The thesis of this research follows two parallel lines: the first affirms that the history of infancy constructs the identity of infancy, in other words, infancy is not understood as a chronological issue but rather becomes ...
    • Barbárie contemporânea: a construção de novas formas de individualismo 

      Oliveira, Lamartine Gaspar de; http://lattes.cnpq.br/2023196219872479 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-11-25)
      The intellectual restlessness that has motivated this survey has set itself for defining the person enclosed within himself, clarifying the very beginning, developing his paths as a product and producer of the reasoning ...
    • Blended learning baseado na inteligência coletiva - BLBIC: análise de um curso de formação judiciária 

      Silva, José Erigleidson da; http://lattes.cnpq.br/2050956253344646 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-03)
      In the second half of the 21st century, Education tries to establish harmony with the cultural transformations that began in the 1950s with the computer revolution. In the current sociotechnical context, two tendencies ...
    • Os caminhos do sistema de moda: os diálogos com a arte e seus disfarces 

      Resende, Patrícia Helena Soares Fonseca Rossi de; http://lattes.cnpq.br/7202646888012480 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-02-03)
      This dissertation studies the fashion system development and its relationships with the art field. It analyses how the modern fashion system structure was founded by the Universal Exhibitions and the first department stores. ...
    • Cartas de amor à Divina: uma leitura imagético-verbal sobre a produção oficiosa de Di Cavalcanti 

      Almeida, Sullivan Bernardo de; http://lattes.cnpq.br/0608071372705899 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-12-12)
      Di Cavalcanti's official production is the subject of studies in many disciplines, each of which takes its own particular approach. This official production is understood to be all of the verbal-imagery work produced by ...
    • Cartas sobre família, liberdade e natureza: uma análise da obra de Paul Cézanne 

      Carmo, Ana Carolina Rigoni; http://lattes.cnpq.br/4453995348727107 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-11-27)
      La correspondance du peintre français Paul Cézanne (1839-1906) a été publiée pour la première fois en 1937. Il s'agit d'un ensemble de 207 lettres réunies par le chercheur John Rewald. Au long des années, elle a été révisée, ...
    • A Casa Godinho como lugar de memória na cidade de São Paulo: 1890-1930 

      Bianchi, Vaner Silvia Soler; http://lattes.cnpq.br/0249556715476229 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-09-03)
      The relevance of studies of memory locations helps to understand the social relations existing in certain periods of the society. This research deals with the historical survey of Casa Godinho, grocery store from the late ...
    • Cenários de práticas pedagógicas no 5º ano do ensino fundamental : professores, alunos e pesquisadora 

      Resende, Adriana Torquato; http://lattes.cnpq.br/4356376899901402 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-10)
      This research deals with teaching practices developed in the 5th year of elementary school. These practices are reported from different perspectives: that of teachers, their students and researcher, setting up scenarios ...
    • A Comissão Nacional da Verdade: significados para a efetivação dos direitos humanos e contribuição para construção de uma educação política 

      Cardoso, Rogério da Silva; http://lattes.cnpq.br/5208092347501321 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-01-29)
      The purpose of this thesis has been that of showing the recent factors in Brazilian social, political and cultural scene, factors which have opened their way to the creation of The National Committee of Truth, designed to ...
    • Conhecimento e educação no pensamento de Diderot 

      Tamizari, Fabiana; http://lattes.cnpq.br/3446055791902261 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-07)
      This project deals with a subject rarely explored by Brazilian scholars in the work of one of the leading French Enlightenment writers, Denis Diderot (1713-1784): his reflections about the enlightenment related to teaching. ...
    • O coordenador pedagógico e a ação docente: contribuições de uma política pública de desenvolvimento profissional no local de trabalho 

      Ferreira, Nilza Donizetti Dias; http://lattes.cnpq.br/9011828424655762 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-11-27)
      The public policy of widespread in-service training in recent years involving politicians of Education, teachers and trainers, has been the subject of increasing theoretical production, promoting debates, analysis, proposals ...
    • Cor luz - cor pigmento: a física e as artes 

      Curcio, Ítalo Francisco; http://lattes.cnpq.br/6625761470365369 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-08-20)
      Science and Art are two concepts that have been greatly evolved throughout history, mainly due to cultural evolution experienced by humanity itself. Science, in its primitive stage, as synonymous of knowledge, preceded the ...
    • O corpo e seus sentidos: perscrutando possibilidades no trabalho do arte educador circense 

      Fonseca, Eglon Pinto da; http://lattes.cnpq.br/8431839955566277 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-06)
      This research investigates the senses that (how) circus art-educators attribute to body movement, and how these beliefs are articulated in their educational actions. The objective was in fact to their practices through ...