Now showing items 1-20 of 20

    • A abordagem rizomática 

      Moraes, Renato Bulcão; http://lattes.cnpq.br/2164499543241260 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-08-03)
      Wilton Azevedo wrote his pos-doctoral paper The Beginning of the Expanded Scripture in 2009, at the University Paris 8. Azevedo made a semiotic study of the possibilities of poetry in the network environment of the Internet. ...
    • Aprendizagem da docência: a língua inglesa no ensino superior tecnológico: experiências, práticas e desafios 

      Ramirez, Rodrigo Avella; http://lattes.cnpq.br/3875857514322336 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-06-13)
      Teacher education and professional development are not limited to the initial phases of teaching, or to prescriptive models of training. The professional daily life of the teacher is marked by practices and challenges ...
    • Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores do ensino superior: práticas pedagógicas com o uso de tecnologia 

      Bratti, Marilia Pizzatto; http://lattes.cnpq.br/8477204781399337 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2015-08-31)
      This research, regarding professor training, aimed to make the analysis of learning ways and professional development of higher education professors who has used information digital technologies in classroom. This theme ...
    • Cenários de práticas pedagógicas no 5º ano do ensino fundamental : professores, alunos e pesquisadora 

      Resende, Adriana Torquato; http://lattes.cnpq.br/4356376899901402 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-10)
      This research deals with teaching practices developed in the 5th year of elementary school. These practices are reported from different perspectives: that of teachers, their students and researcher, setting up scenarios ...
    • Cultura brasileira e educação: indícios de estetismo na história do planejamento educacional brasileiro 

      Fontes, Filipe Costa; http://lattes.cnpq.br/0052759287500156 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-21)
      In his cultural hermeneutics, Mario Vieira de Mello suggests that a spiritual trait, called aestheticism, characterizes the Brazilian culture. This concept, originated in the transposition of elements, such as from an ...
    • Currículo, expectativas de ensino e aprendizagem e necessidades formativas de professores 

      Haddad, Claudia Cristina; http://lattes.cnpq.br/2654470340004454 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-10)
      This research deals with the importance of the curriculum organized in Expectations of Teaching and Learning together with a school unit in the city of Araraquara (SP). Thus, it discusses how this type of curriculum is ...
    • Educação em saúde: práticas educacionais do enfermeiro 

      Pinho, Maria Carla Vieira; http://lattes.cnpq.br/2681535839164713 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-20)
      The nursing has, in the educational action, one of its main guiding axes, that is consolidates in the various spaces of realization of the care. This implies thinking the educational action as a fundamental strategy for ...
    • Entre as práticas de (multi)letramento e os processos de aprendizagem ubíqua da cultura digital: percepções estéticas de educadores das linguagens 

      Fofonca, Eduardo; http://lattes.cnpq.br/4161477566095685 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2015-08-07)
      Contemporaneous society lives ubiquity to its fullest. However, the ubiquity alone does not reflect the reality of today's society, but when it appropriates the flexible ability of communication in social organizations, ...
    • Faria de Vasconcelos e as diretrizes da pedagogia científica na formação matemática do professor primário (1909-1960) 

      Marques, Josiane Acácia De Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5762744690709307 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-04)
      This research presents the results of the investigation that aimed to understand, under orientations found in the works of the Portuguese author Faria de Vasconcelos, a scientific discourse to the teaching of arithmetic ...
    • Formação cultural e artística de estudantes de pedagogia: constelações potenciais 

      Bonci, Estela Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3223199451667679 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-19)
      As a map of the night sky, a celestial chart was drawn for the journey through the constellations present in the universe of the cultural and artistic formation of the Pedagogy students of the Mackenzie Presbyterian ...
    • Formação e atuação do orientador educacional: perspectivas interdisciplinares 

      Silva, João Roberto de Souza; http://lattes.cnpq.br/3399115118635753 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-18)
      Education is not a pure area, it is hybrid, which reveals in itself and by itself its interdisciplinary character. In this scenario an indispensable professional is the educational couseler. The educational couseler is one ...
    • Formação interdisciplinar: contribuições da Residência Multiprofissional em saúde 

      Farias, Teresa Cristina Bordallo; http://lattes.cnpq.br/8867762030467446 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-08-04)
      Introduction: Health training has shown the need for changes in traditional models of education and health care, marked by Paradigm Biologicist and uniprofissional. representing the changes in health graduate highlight ...
    • Imigrantes latino-americanos na escola municipal de são paulo: sin pertenencias, sino equipaje - formação docente, o currículo e cultura escolar como fontes de acolhimento 

      Braga, Adriana de Carvalho Alves; http://lattes.cnpq.br/9999315766221865 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-12)
      This thesis aims to analyze the Education from phenomenon of contemporary migration in the city of São Paulo through the school, immigration and Latin American culture interface. The city of São Paulo has received, in ...
    • Metodologias ativas: estratégias propostas em práticas pedagógicas no curso de publicidade e propaganda: período de 2013 a 2017 

      Favaro, José Estevão; http://lattes.cnpq.br/6576810942613172 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-22)
      This thesis aims at presenting a study concerning the degree of college teachers who teaches students from the Advertising and Marketing course at an educational institution in São Paulo and identifying which teaching ...
    • As múltiplas linguagens e o processo de formação do professor de educação infantil 

      Carvalho, Kézia Costa de Oliveira Rocha; http://lattes.cnpq.br/7181490183215637 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-11)
      The training of nursery school teachers has been a recurring theme in many studies in the last three decades, which shows concern about the quality of activities performed with the child in early childhood. In the Pedagogy ...
    • PIBID e formação docente: contribuições do professor supervisor para a prática pedagógica do aluno egresso em início de carreira 

      Queiroz, Elaine de Oliveira Carvalho; http://lattes.cnpq.br/3657756466169654 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-06-19)
      This research aimed to analyze the contributions of the supervisor professor to the pedagogical practice of the Pedagogy graduating student at the beginning of their careers and that have taken part of the Programa ...
    • Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE): contribuições para o desenvolvimento profissional de professores da rede estadual de educação básica do estado do Paraná 

      Peixoto, Reginaldo; http://lattes.cnpq.br/4397425097179971 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Comunicação e Letras (CCL)LetrasUPMBrasil, 2018-08-24)
      The work presented here aims to analyze how the Programa de Desenvolvimento Educacional - PDE, for the continuing education of teachers of Basic Education in the State of Paraná. As for the methodology, the research has a ...
    • Relação de ajuda como ação educativa: o olhar do facilitador sobre a efetividade 

      Leal, Carlos Santos; http://lattes.cnpq.br/7949486810256742 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-12-13)
      The research about Relation of help as an educational action - The facilitator's view upon the affectivity has as the main objectives turning the study deeper about the theoretical contributions on the theme in the ...
    • Trajetórias de aprendizagem da docência em contextos não escolares 

      Yamamoto, Fernanda Aparecida; http://lattes.cnpq.br/5613617092442934 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-06-13)
      This work investigates the learning paths of karate instructors, based on analysis of their perceptions about their experiences, life stories and professional development. To perform the study, we considered the theoretical ...
    • O uso limitado de dispositivos móveis em sala de aula por uma geração sem limites 

      Pinto, Paulo Rodrigo Ranieri Dias Martino; http://lattes.cnpq.br/2370765933159965 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2015-02-23)
      The backdrop that houses the education and the teaching-learning relationship in this second decade of this century reveals fast technological advances and difficult to be tracked, and an evolution in the connection concept ...