Now showing items 48-67 of 102

    • Gestão educacional em instituições confessionais no contexto brasileiro: singularidades e desafios 

      Fernandes Júnior, José Paulo; http://lattes.cnpq.br/0847502125782128 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-02)
      Brazilian education was historically based on a Christian worldview, introduced by Catholic and Protestant segments. According to the Law the confessional school is under protection since the 1988's Federal Constitution ...
    • Goiabas, açúcar, mãos firmes e tradição: uma cartografia afetiva do saber-fazer artesanal da goiabada cascão 

      Araujo, Fernanda Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/8734872784830526 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-07)
      This study deals with the artisanal know-how of the goiabada cascão, the sweet made of guavas and sugar in copper pot that is culturally representative, which received the title of Intangible Cultural Heritage in some ...
    • Grafos: uma proposta metacuratorial e artística 

      Prado, Carolina Vigna; http://lattes.cnpq.br/2063613822479669 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-08)
      This doctoral thesis is a curatorial and artistic proposal using relational graphs, generated from data extracted systematically and methodically from the works of a particular artist. The artist analyzed for this thesis ...
    • O guarda cultura Franklin Joaquim Cascaes: o outsider/estabelecido 

      Meira, Denise Araujo; http://lattes.cnpq.br/5029281417091076 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-08-26)
      Taking into account that researchers who study Franklin Cascaes work and life dissociate the artist from the professor, I have chosen his life trajectory, as an artist and as a professor, the object of analysis. The ...
    • A identidade que revela uma origem: um estudo sobre duas universidades comunitárias e confessionais brasileiras 

      Sá, Daniella Guimarães Bergamini de; http://lattes.cnpq.br/9142789384629011 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-11-26)
      In the current context of higher education in Brazil, the Confessional Community Universities (CCU) have in their values an important factor of differentiation before other Higher Education Institutions (HEIs). But rather ...
    • Imigrantes latino-americanos na escola municipal de são paulo: sin pertenencias, sino equipaje - formação docente, o currículo e cultura escolar como fontes de acolhimento 

      Braga, Adriana de Carvalho Alves; http://lattes.cnpq.br/9999315766221865 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-12)
      This thesis aims to analyze the Education from phenomenon of contemporary migration in the city of São Paulo through the school, immigration and Latin American culture interface. The city of São Paulo has received, in ...
    • Implante Coclear: estudos concernentes à biopolítica, ao biopoder e ao biocapital em III volumes 

      Garcia, Eduardo de Campos; http://lattes.cnpq.br/6264617117450444 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2015-12-18)
      This thesis, though apparently deals with issues concerning the Cochlear Implant, its object collides an analysis than visuoimperceptual order authorizing the operation of body modification involving the overlapping between ...
    • A impossibilidade da experiência humana nas determinações sociais contemporâneas 

      Binja, Elias Justino Bartolomeu; http://lattes.cnpq.br/4555936284800742 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-06-06)
      Founded on the theme The Impossibility of Human Experience in Contemporary Social Determinations , this study aims at analyzing the relationship between Multiculturalism and Ideology, focusing the issue of the concept of ...
    • Inquietações do existente: cinema como filosofia em Lars von Trier 

      Lima, Fransmar Barreira Costa; http://lattes.cnpq.br/7186073312327002 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-03-09)
      This essay intends a study of the Danish film-maker's work, Lars von Trier, as a grounding for the "cinema-thougt" that, when incorporated by a reader who assumes the reflexion in the existence, develops significant reviews. ...
    • A leitura de imagens artísticas nas aulas de filosofia no ensino médio: desafios à formação docente 

      Santos, Rodrigo Barboza dos; http://lattes.cnpq.br/0749501519385784 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-04-26)
      The present research aims to investigate how artistic elements can appear in Philosophy classes for High School in the São Paulo teaching network. One of the main premises of this thesis concerns the fact that art does not ...
    • O livro como espetáculo: transformações do campo editorial com o advento dos e-books 

      Duarte, Marcos Nepomuceno; http://lattes.cnpq.br/9148704066781850 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2014-08-25)
      The beginning of e-books sets a challenge to all professionals that work on the traditional editorial field (which means, the field base on printed books), whether they are author, literary agents, publishers, designers, ...
    • Manifestações performáticas do corpo homossexual masculino na música contemporânea brasileira 

      Dalprá, Lívia Cretaz; http://lattes.cnpq.br/9785213897808209 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-28)
      his paper deals with the Performance of male homosexual bodies in the musical environment focusing on Jaloo, Johnny Hooker, Liniker, Pabllo Vittar, Rico Dalasam and SILVA. They are artists who seek to present a form of ...
    • Mário Zan: um arauto da música de fronteira de Mato Grosso do Sul 

      Ferrari, José Francisco; http://lattes.cnpq.br/7271125033550690 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2015-02-05)
      This thesis has as its research subject to recognize the musician/accordionist Mario Zan as one of the first composers to disclose the rhythms and boundary music of Mato Grosso do Sul to other states in the nation and also ...
    • Um mergulho no Brasil Naif: a Bienal Naifs do Brasil do SESC Piracicaba: 1992 a 2010 

      D'ambrosio, Oscar Alejandro Fabian; http://lattes.cnpq.br/0717605557593758 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-02-21)
      This study investigates what Naïf Art is, which are its variations and main artists. The most important question is the definition of the object of the study. This research offers a view of some international and Brazilians ...
    • Metodologias artísticas de pesquisa em educação e deslocamento na formação docente: a fotografia como construção do pensamento visual 

      Egas, Olga Maria Botelho; http://lattes.cnpq.br/6871484166230389 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-02-20)
      What can we teach / learn about education with photography? This was the starting point for investigating how photographic images make visible problems related to teaching and learning. From the experience as a trainer ...
    • Metodologias ativas: estratégias propostas em práticas pedagógicas no curso de publicidade e propaganda: período de 2013 a 2017 

      Favaro, José Estevão; http://lattes.cnpq.br/6576810942613172 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-22)
      This thesis aims at presenting a study concerning the degree of college teachers who teaches students from the Advertising and Marketing course at an educational institution in São Paulo and identifying which teaching ...
    • O modelo pedagógico cognitivo-interacionista: perspectivas na educação infantil 

      Cardoso, Débora da Silva; http://lattes.cnpq.br/6439191287210999 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-11-07)
      In this research it was about the sharpening of the perception of the child and the teacher of childhood education in relation to themselves, the other and the surroundings, as a source to redeem the sensitivity in the ...
    • As mulheres no cinema de Pedro Almodóvar Caballero e a reinvenção do melodrama hollywoodiano 

      Canassa, Rosângela Donizete; http://lattes.cnpq.br/9062714480183995 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-01-30)
      The present thesis "Women in the Pedro Almodóvar Caballero’s cinema and the reinvention of Hollywood melodrama" investigates the cinematographic work of the Spanish director and the reinvention of classic Hollywood melodrama ...
    • As múltiplas linguagens e o processo de formação do professor de educação infantil 

      Carvalho, Kézia Costa de Oliveira Rocha; http://lattes.cnpq.br/7181490183215637 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-06-11)
      The training of nursery school teachers has been a recurring theme in many studies in the last three decades, which shows concern about the quality of activities performed with the child in early childhood. In the Pedagogy ...
    • Na estrada com José, no mar com Manoel: a construção das representações espaço-temporais em "Viagem a Portugal" de José Saramago e em "Um filme falado" de Manoel de Oliveira 

      Tiago, Marcelo Campos; http://lattes.cnpq.br/6087884937767202 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-02-10)
      This work has the main purpose to understand the ways space and time conceptions are represented in A Talk Picture , Manoel de Oliveira`s picture and Voyage to Portugal , José Saramago s book. The concept of voyage is ...