Recent Submissions

  • Mamulengo e brincantes: diversão, arte e cultura 

    Schneider, Cynthia Campelo; http://lattes.cnpq.br/2850457496987697 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-31)
    The research looked into the mamulengo fun and some of its participants in the State of Pernambuco, taking into consideration the creativity, the dialogues between reality and artistic production, enhancing musical art as ...
  • Criação e contação de histórias: um jogo de dados com ação poética e sua contribuição na formação inicial docente 

    Ferreira, Simônica da Costa; http://lattes.cnpq.br/8366751019799056 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-03)
    The present research started in the valorization of storytelling in the initial teacher education in the Pedagogy course and it unfolded in the creation of stories with the production of a dice game entitled Dados Poéticos. ...
  • Patrimônio em transformação: estudo de caso da cidade Matarazzo 

    Saes, Francisco Gonçalves da Cunha; http://lattes.cnpq.br/6676900514902038 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-17)
    The built complex of the Matarazzo Complex expose itself not only as a bearer of the city's memory, but also as privileged place to undestand the social dynamics that participated in the intense urbanization process in São ...
  • Mulheres blogam: a construção de comunidades imaginadas virtuais 

    Correia, Ingrid Baquit; http://lattes.cnpq.br/6916942861980555 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-04-24)
    The work in question investigates the relationship between women and their blogs, articulating the concept of “new domesticity” and the production of an online writing published through the digital tool. It is considered ...
  • Botenas: um gesto de hiperbeleza 

    Abiorana, Dângela Nunes; http://lattes.cnpq.br/9607742209290355 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-07-16)
    This thesis comprises a set of works that bring to the context of art and aesthetic experience, discussions about current social concepts about gender and the body in the contemporary scenario in a critical way. In the ...
  • A educação superior e os novos ambientes e redes digitais de formação de valores e expressão da confessionalidade 

    Monteiro, Robinson Grangeiro; http://lattes.cnpq.br/5612561979645462 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-01-04)
    This thesis deals with the formation of values and the expression of confessionality in new environments and digital networks in higher education. Structured in three axes, it proposes the creation of a Collaborative Virtual ...
  • Social STEAM Maker, do digital ao barro: tecnologia social, integrativa e prática para o ensino médio 

    Costa, Márcia Maria Arco e Flexa Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/4560906524579631 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-06-19)
    The objective of this thesis was to reflect on a conceptual and practical alternative for education in digital technological times that would serve the school and the market. For this reflection, the following questions ...
  • O educador-pescador: uma metáfora sobre a formação empática do professor a partir de Rogers, Jung, Hemingway 

    Oliveira, Igor Alves Dantas de; http://lattes.cnpq.br/3267525309956512 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-16)
    This thesis sets forth the development of an emphatic look as part of educator's development for acting as facilitators of the learning process. This is a theoretical, bibliographical and qualitative research based mainly ...
  • A universalidade da mulher que se tornou Nossa Senhora e sua relação primitiva-contemporânea na história, arte, religião e semiótica 

    Toda, Egidio Shizuo; http://lattes.cnpq.br/8132722968912358 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-22)
    The present work has the purpose of bringing together historical and artistic facts, as well as elements of the tradition of the early Christian religion, of understanding the figure of Mary. She is the Mother of Jesus, a ...
  • Gestão educacional em instituições confessionais no contexto brasileiro: singularidades e desafios 

    Fernandes Júnior, José Paulo; http://lattes.cnpq.br/0847502125782128 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-02)
    Brazilian education was historically based on a Christian worldview, introduced by Catholic and Protestant segments. According to the Law the confessional school is under protection since the 1988's Federal Constitution ...
  • Processos de digitalização: escolhas eficientes para difusão de acervos e arquivos 

    Pereira, Márcio André Ferreira; http://lattes.cnpq.br/2800361122369298 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-17)
    This paper researches options to help the preservation and diffusion of collections and archives linked to cultural issues such as museums, institutes and others that seek as a means of preserving and expanding the diffusion ...
  • Imigrantes latino-americanos na escola municipal de são paulo: sin pertenencias, sino equipaje - formação docente, o currículo e cultura escolar como fontes de acolhimento 

    Braga, Adriana de Carvalho Alves; http://lattes.cnpq.br/9999315766221865 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-12)
    This thesis aims to analyze the Education from phenomenon of contemporary migration in the city of São Paulo through the school, immigration and Latin American culture interface. The city of São Paulo has received, in ...
  • A identidade que revela uma origem: um estudo sobre duas universidades comunitárias e confessionais brasileiras 

    Sá, Daniella Guimarães Bergamini de; http://lattes.cnpq.br/9142789384629011 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-11-26)
    In the current context of higher education in Brazil, the Confessional Community Universities (CCU) have in their values an important factor of differentiation before other Higher Education Institutions (HEIs). But rather ...
  • O desenho animado como brincadeira e brinquedo na educação infantil 

    Schwarzinger, Camila Biasotto de Araujo; http://lattes.cnpq.br/7498837015887414 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-18)
    The influence of cartoons on children is a recurring theme in research over the last decades, which demonstrates a concern with the quality of what is produced and exhibited, especially on television. Studies in the area ...
  • A produção social da cultura no ocidente: do trabalho à ociosidade criativa 

    Rocha, José Manuel de Sacadura; http://lattes.cnpq.br/8001377940007556 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-11-25)
    This thesis takes Karl Marx's Dialectic Historical Materialism to argue that the production of culture is social, and as such, cultural production and achievements can only be understood from its derived relationship ...
  • Do broadcasting ao streaming: variações audiovisuais do concerto sinfônico 

    Oliveira, Leandro Vasconcellos de; http://lattes.cnpq.br/7628070221568015 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-14)
    The aim of this thesis is to investigate the live telecasting of symphonic concerts in its history, grammar and aesthetics. The methodology is organized in three distinct and consequent axes: bibliographical survey and ...
  • Grafos: uma proposta metacuratorial e artística 

    Prado, Carolina Vigna; http://lattes.cnpq.br/2063613822479669 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-08)
    This doctoral thesis is a curatorial and artistic proposal using relational graphs, generated from data extracted systematically and methodically from the works of a particular artist. The artist analyzed for this thesis ...
  • Goiabas, açúcar, mãos firmes e tradição: uma cartografia afetiva do saber-fazer artesanal da goiabada cascão 

    Araujo, Fernanda Maria Oliveira; http://lattes.cnpq.br/8734872784830526 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-07)
    This study deals with the artisanal know-how of the goiabada cascão, the sweet made of guavas and sugar in copper pot that is culturally representative, which received the title of Intangible Cultural Heritage in some ...
  • A formação do pedagogo via uso de jogos digitais: uma proposta interdisciplinar 

    Silveira, Guaracy Carlos da; http://lattes.cnpq.br/8185110461713121 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-01)
    The present work proposes the use of the digital games project as an integrating transversal element of the pedagogue formation. Articulated to the proposal of epistemology of complexity and interdisciplinary approach, it ...
  • Educação em saúde: práticas educacionais do enfermeiro 

    Pinho, Maria Carla Vieira; http://lattes.cnpq.br/2681535839164713 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-20)
    The nursing has, in the educational action, one of its main guiding axes, that is consolidates in the various spaces of realization of the care. This implies thinking the educational action as a fundamental strategy for ...

View more