Recent Submissions

  • Antes do MP3: estudo sobre as cartas dos leitores da revista Somtrês e o comércio informal de fitas cassete entre 1980 e 1981 

    Vieira, Enio Everton Arlindo; http://lattes.cnpq.br/2192908939552475 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-05-29)
    This paper studies the crisis of the recording industry during the years 1980 and 1981, taking as its starting point the letters from the readers and the articles of the extinct SOMTRÊS magazine. We aim to understand how ...
  • A arte como recurso para potencializar a aprendizagem significativa 

    Oliveira, Cláudia Regina Melo de; http://lattes.cnpq.br/4122058442734822 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-10-22)
    Literacy is one of the most important achievements in life. When there is interference in this process, the school community must participate in the search for appropriate solutions that fit the students’ reality. The main ...
  • Uma maioria (in)visível: encontrando o negro no cinema de grande bilheteria nacional 

    Santos, Thiago Almeida dos; http://lattes.cnpq.br/0371090264889133 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-17)
    Brazil’s population in the 21st century is made up of more than 54% of black and brown people, according to the 2016 census. Black people make up the majority. This census shows the number of black and brown people are ...
  • Torre de Babel e a cultura midiática 

    Reis, Laura Salmeron; http://lattes.cnpq.br/8041555097076214 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-26)
    This document aims to evaluate the existing relationships between the Tower of Babel and the media culture of the 21st century, through art, represented in the painting Torre de Babel, by Pieter Brueguel and to install ...
  • A importância da cultura alimentar no Vale do Paraíba Paulista 

    Ribeiro, Maria Luiza Rocha; http://lattes.cnpq.br/3029741365279552 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-24)
    This dissertation proposition is to develop the debate through a bibliographical research and a historical approach grounded in the oral history, using as research instruments: recipe books, photographs and stories of the ...
  • Juventudes, vidas e trajetórias: análise reflexiva acerca da apropriação feita pelo jovem das atividades socioeducativas e socioculturais dos CEUs e os impactos potenciais em sua trajetória de vida 

    Nascimento, Roseli Machado Lopes do; http://lattes.cnpq.br/8819343611079642 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-03-11)
    The research discusses the appropriation process developed by young people who participated in the experience of socio-educational and sociocultural actions, and activities (ASESCs), while Social Education actions, which ...
  • Mamulengo e brincantes: diversão, arte e cultura 

    Schneider, Cynthia Campelo; http://lattes.cnpq.br/2850457496987697 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-31)
    The research looked into the mamulengo fun and some of its participants in the State of Pernambuco, taking into consideration the creativity, the dialogues between reality and artistic production, enhancing musical art as ...
  • Criação e contação de histórias: um jogo de dados com ação poética e sua contribuição na formação inicial docente 

    Ferreira, Simônica da Costa; http://lattes.cnpq.br/8366751019799056 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-03)
    The present research started in the valorization of storytelling in the initial teacher education in the Pedagogy course and it unfolded in the creation of stories with the production of a dice game entitled Dados Poéticos. ...
  • Patrimônio em transformação: estudo de caso da cidade Matarazzo 

    Saes, Francisco Gonçalves da Cunha; http://lattes.cnpq.br/6676900514902038 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-17)
    The built complex of the Matarazzo Complex expose itself not only as a bearer of the city's memory, but also as privileged place to undestand the social dynamics that participated in the intense urbanization process in São ...
  • Baú da memória: futuros professores e a matemática 

    Pinto, Tatiana Vasconcellos; http://lattes.cnpq.br/0764942464589770 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Comunicação e Letras (CCL)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-09-04)
    What are the memories brought by the students who started Pedagogy courses about the subject of Mathematics? To answer this research question, in addition to the theoretical foundation on the educators training and the ...
  • As santas de Zurbarán e a história da indumentária do século XVII 

    Navarro, Gisele Cristina; http://lattes.cnpq.br/5033769818251617 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-24)
    The Spanish baroque painter Francisco de Zurbarán (1598 - 1664) is known for his mastery of reproducing fabrics, and this skill reached the most notable point in his series of paintings of virgin martyr saints, which depicts ...
  • Trajetórias de estudantes do ensino fundamental anos finais e o papel da escola na construção da esperança 

    Abade, Emiliana; http://lattes.cnpq.br/6512196129246930 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-26)
    This dissertation addresses the hope in public school students of the Elementary School Final Years, characterized as a feeling that is established in the lived reality, able to move the individual to seek possibilities ...
  • Andarilhar e perceber a cidade com crianças da educação infantil: cortejo, arte e mediação cultural 

    Silva, Dilma Ângela da; http://lattes.cnpq.br/4029162553273171 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-07-08)
    This study aims to analyze the relationships between children and the city, mediated by the school through the practices of walking - parades as a possibility of aesthetic, artistic, educational and collective experience ...
  • Projeto dislexclub: ativismo digital na dislexia. uma análise das narrativas digitais 

    Pouce, Felipe Affonso Llatas; http://lattes.cnpq.br/5286224156257825 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-21)
    This research analyzes the DislexClub Project, a digital initiative focused on producing and disseminating content on dyslexia through the internet, from the perspective of digital activism. Based ...
  • Desenvolvimento profissional de professores de cursos profissionalizantes para jovens e adultos 

    Silva, Danilo Curaça; http://lattes.cnpq.br/0118684919376975 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-28)
    This research aims to characterize the learning and professional development processes of teachers of technical courses for young people and adults at an institution that has been operating for over 70 years in the ...
  • Estudo sobre a utilização das metodologias ativas na formação de jovens no ensino profissionalizante 

    Bullara, Cintia Chignoli Moura; http://lattes.cnpq.br/7526524787145881 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-20)
    Active Teaching and Learning Methodologies represent an increase in the possibilities for students to act actively in the construction of their knowledge. This exploratory and descriptive research identified and evaluated ...
  • Uma narrativa sobre a formação dos educadores sociais no centro social nossa senhora do bom parto: percepções sobre a práxis e o desenvolvimento profissional 

    Lopes, Leandro Alves; http://lattes.cnpq.br/1778044733254676 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-19)
    This research sought to analyze how the process of training and professional development of social educators working in the Centro Social Nossa Senhora do Bom Parto occurs, based on their own perceptions, in order to ...
  • Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira 

    Ferreira, Jovanka Mariana de Genova; http://lattes.cnpq.br/8968914565683503 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-01-20)
    This dissertation had as main objective to map how affectivity is presented in academic works of Brazilian authors about E-learning in undergraduate courses. The specific objectives were based on the identification of how ...
  • A educação básica no Brasil. leis de diretrizes e bases: textos e contextos 

    Oliveira, Débora Bueno Muniz; http://lattes.cnpq.br/2313427228519612 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-24)
    Basic education (K-12), due to its relevance to the development of individuals, is not just a fundamental right, enshrined in the constitutions; it is also a fundamental factor for societal development. It is, therefore, ...
  • Na encruzilhada entre diretrizes e teoria: é possível um livro didático interdisciplinar? 

    Dias, Luana Renata Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/3584347910971012 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2020-08-28)
    This work aimed to analyze how the interdisciplinarity concept is presented and considered in some Brazilian textbooks. For this purpose, an analysis of some materials with an interdisciplinary proposal approved by the ...

View more