Show simple item record

dc.creatorRussel, Gisele Maiapt_BR
dc.date.accessioned2016-03-15T19:46:56Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:13:25Z
dc.date.available2010-07-16pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:13:25Z
dc.date.issued2010-02-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25424
dc.description.abstractAt this work, we try to design a fast historical course of the Brazilian poetry for children, considering its publication since the end of the nineteenth century until the poetics constructions that could become concrete with the popularization of the computers and the internet: the ciberpoems. At first, we made a panoram that tries to suggest some significant changes the new techonologies brought to literature, especially to the relations that involve three elements that constitutes a literary system according to a social view of literature supported by Antonio Candido: writer, text and public. Following, through a historical course of poetry, we expose some aspects better evidenced on ciberpoems that had already been found in texts of different times and styles: visuality, sonority, movement and sinestesy. Finally, through the investigation of the historical of Brazilian literature for children, we present a fast analyse of Sérgio Capparelli s poems, writer who demonstrates in his work the transition of poetry between books and screens, showing the harmonic convivention between both that we are trying to suggest.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectliteratura infantilpor
dc.subjectpoesiapor
dc.subjectpoesia visualpor
dc.subjectciberpoesiapor
dc.subjecthipertextopor
dc.subjectliterature for childreneng
dc.subjectpoetryeng
dc.subjectvisual poetryeng
dc.subjectciberpoetryeng
dc.subjecthypertexteng
dc.titleDa página do livro à tela do computador: um percurso histórico para a poesia infantilpor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.programLetraspor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.description.resumoNeste trabalho, buscamos traçar um brevíssimo percurso histórico da poesia infantil brasileira, considerando suas publicações em livros dos fins do século XIX até as construções poéticas concretizadas com a popularização dos computadores e da internet: os ciberpoemas. Inicialmente, traçamos um panorama que busca sugerir algumas significativas mudanças que as novas tecnologias trouxeram para a literatura e, em especial, para as relações que envolvem os três elementos formadores de um sistema literário de cordo com a visão sociológica da literatura defendida por Antonio Candido: autor, obra e público. Em seguida, através de um percurso histórico da poesia, expomos alguns aspectos concretizados em maior evidência nos ciberpoemas que já podiam ser encontrados em textos de diferentes épocas e estilos, são eles: visualidade, sonoridade, movimento e sinestesia. Por fim, através da investigação do histórico da literatura infantil brasileira, apresentamos uma breve análise da obra de Sérgio Capparelli, poeta infantil que bem ilustra a transição da poesia entre livros e telas, demonstrando a convivência harmoniosa entre esses dois suportes que pretendemos aqui sugerir.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4687018345044109por
dc.contributor.advisor1Lajolo, Marisa Philbertpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1025607971064367por
dc.contributor.referee1Camargo, Luís Hellmeister dept_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6968554356853003por
dc.contributor.referee2Madeira, Wagner Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/6165004804182021por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/4559/Gisele%20Maia%20Russel.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2307/1/Gisele%20Maia%20Russel.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record