Show simple item record

dc.creatorJudice, Marcos Rodrigues
dc.date.accessioned2020-03-30T18:02:26Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:41Z
dc.date.available2020-05-28T18:11:41Z
dc.date.issued2019-12-16
dc.identifier.citationJUDICE, Marcos Rodrigues. A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25089
dc.description.abstractThe present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research which searches for different signifier and signified in messages – the background of communication – this methodology aims at making the reader more distrustful of the assumptions made in a text and aware of spontaneous or superficial reading. This research was applied in practice when teaching the subject of Sociology, at a private school in São Paulo, at the time at which determining the relevance of the methodology in everyday school conditions were aimed. The results achieved by inferences and interpretations per categories as well as those obtained by frequency or lack of information in documents served as a comparison with different text analyses which did not use the Bardin’s technique. An expressive group of students achieved relevant results throughout the copious meanings of messages acquisition, being able to assess and even deconstruct the author's intentions and its contextual conditionseng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectsociologiapor
dc.subjectcomunicaçãopor
dc.subjectensinopor
dc.subjectmetodologiapor
dc.subjectanálise de conteúdopor
dc.titleA análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médiopor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)por
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.resumoEste trabalho pretende verificar a aplicação da técnica de Análise de Conteúdo, de Laurence Bardin, para o entendimento de publicações escritas que são utilizadas pelas disciplinas de Humanas do Ensino Médio. Considerada um instrumento de investigação que procura outros significados e significantes das mensagens - o segundo plano da comunicação - esta metodologia visa tornar o leitor mais desconfiado aos pressupostos dos escritos e atento à leitura espontânea ou superficial. Esta pesquisa foi aplicada na prática do ensino da disciplina de Sociologia, em rede particular de São Paulo, quando se objetivou constatar a relevância da metodologia nas condições do cotidiano escolar. Os resultados obtidos pelas inferências e interpretações por categorias, assim como pela frequência ou ausência de informações nos documentos, serviram como comparação com outras análises de textos que não utilizaram a técnica de Bardin. Um grupo expressivo de alunos alcançou relevantes resultados ao longo da aquisição de copiosos significados das mensagens, podendo aferir e, mesmo, desconstruir as intenções do autor e suas condições contextuaispor
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7153610895067240por
dc.contributor.advisor1Schwartz, Rosana Maria Pires Barbato
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8177502122038987por
dc.contributor.referee1Paiero, Denise Cristine
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9127918119064426por
dc.contributor.referee2Brabo, Tânia Suely Antonelli Marcelino
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2632812623662636por
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/4175/5/Marcos%20Rodrigues%20Judice.pdf
dc.keywordssociologyeng
dc.keywordscommunicationeng
dc.keywordsteachingeng
dc.keywordsmethodologyeng
dc.keywordscontent analysiseng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto