Show simple item record

dc.creatorAlmeida, João Marcello de Araújo Costa Lopes de
dc.date.accessioned2017-09-25T13:39:12Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:31Z
dc.date.available2020-05-28T18:11:31Z
dc.date.issued2017-08-11
dc.identifier.citationALMEIDA, João Marcello de Araújo Costa Lopes de. O poder da palavra: a narrativa presente na aula de história na era das novas tecnologias. 2017. 118 f. Dissertação( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo .por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25024
dc.description.abstractThis paper proposes to analyze oral narrative of a History teacher in the classroom. Research has started with the study of History as a narrative; continued with the investigation of dialogue-based lecture as the path to build a historical narrative; and established a comparative study of classes in which the voices of teacher and students are the main element in contrast to a class in which the oral narrative of a video is the source of the content to be worked. From this, it is possible to understand that the teacher´s role, especially when talking about didactic transposition and historical explanation, is essential to the success of teaching and irreplaceable in relation to the use of any technological tool.eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectnarrativapor
dc.subjecthistóriapor
dc.subjecteducaçãopor
dc.subjecttecnologiapor
dc.titleO poder da palavra: a narrativa presente na aula de história na era das novas tecnologiaspor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)por
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.description.resumoO presente trabalho propõe-se a analisar a narrativa oral do professor de História em sala de aula. O percurso da pesquisa teve início com o estudo da História enquanto narrativa; prosseguiu com a investigação da aula expositiva dialogada como caminho para a construção de uma narrativa histórica; e estabeleceu um estudo comparativo de aulas em que as vozes de alunos e professor são o elemento principal em contraposição à aula cuja narrativa oral de um vídeo é a fonte dos conteúdos a serem trabalhados. Compreende-se, a partir do trabalho realizado, que a ação docente, especialmente no âmbito da transposição didática e da explicação histórica, é fundamental para o êxito do ensino e insubstituível em relação à utilização de qualquer ferramenta tecnológica.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1663591106380993por
dc.contributor.advisor1Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412por
dc.contributor.referee1Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481por
dc.contributor.referee2Aparício, Ana Silvia Moço
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/8495340055635407por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/14940/Jo%c3%a3oMarcelloAlmeida.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3334/5/Jo%C3%A3oMarcelloAlmeida.pdf
dc.keywordsnarrativeeng
dc.keywordshistoryeng
dc.keywordseducationeng
dc.keywordstechnologyeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto