Show simple item record

dc.creatorFratin, Rogerio Lindo
dc.date.accessioned2016-12-19T17:09:44Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:23Z
dc.date.available2020-05-28T18:11:23Z
dc.date.issued2016-08-05
dc.identifier.citationFRATIN, Rogerio Lindo. Design thinking aplicado à educação. 2016. 136 f. Dissertação (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24972
dc.description.abstractThis research presents the interface between Education and Design Thinking, which is a method that uses a wide range of knowledge to solve proposed challenges in different areas. In using this methodology to search for changes on the dynamics and relations at school, Education opens the possibility to rethink its characteristics and problems. The present work realizes a research on a second grade mid school’s classroom of a private school in São Paulo, in order to raise its problems and find solutions based on the tools of Design Thinking. For this purpose, analyses, along with the coordination, teachers, inspectors and the canteen’s owner, which obstacles they notice on the teaching-learning process of the school, asking the students, through a printed survey, the positive and negative aspects of this process and what they would like to be improved. The result of the research and its analysis was the creation of a specific Design Thinking tools kit for this school.eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectDesign thinkingpor
dc.subjectferramentas pedagógicaspor
dc.subjectdesign thinking aplicado à educaçãopor
dc.titleDesign thinking aplicado à educaçãopor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)por
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIALpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::DESENHO INDUSTRIAL::DESENHO DE PRODUTOpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUALpor
dc.description.resumoA presente pesquisa apresenta a interface entre Educação e Design Thinking, que se trata de um método que usa de conhecimentos variados para resolver desafios propostos em diferentes áreas. A Educação, ao utilizar essa metodologia para buscar mudanças nas relações e dinâmicas escolares, abre a possibilidade de repensar suas características e também seus problemas. Desse modo, este trabalho realiza uma pesquisa em uma sala de aula do segundo ano do ensino médio de uma escola privada de São Paulo a fim de levantar seus problemas e encontrar soluções para eles com base nas ferramentas do Design Thinking. Para isso, investiga, junto ao coordenador, aos professores, aos inspetores e à dona da cantina, quais são os obstáculos que percebem no processo de ensino-aprendizagem da escola em questão, e indaga os alunos, por meio de um questionário impresso e distribuído à turma, a respeito dos pontos positivos e negativos desse processo e do que gostariam que fosse melhorado. O resultado da pesquisa e de sua análise foi a criação de um kit de ferramentas de Design Thinking específico para essa escola.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0464242212350243por
dc.contributor.advisor1Ambrogi, Ingrid Hötte
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6330995631263989por
dc.contributor.referee1Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412por
dc.contributor.referee2Prioste, Marcelo Vieira
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/9840750359890489por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/12077/Rog%c3%a9rio%20Lindo%20Fratin.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2946/5/Rog%C3%A9rio%20Lindo%20Fratin.pdf
dc.keywordsdesign thinkingeng
dc.keywordspedagogical toolseng
dc.keywordsdesign thinking applied to educationeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto