Show simple item record

dc.creatorLacava, Lídiapt_BR
dc.date.accessioned2016-04-18T21:31:58Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:11:19Z
dc.date.available2010-03-15pt_BR
dc.date.available2020-05-28T18:11:19Z
dc.date.issued2009-08-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24945
dc.description.abstractThe following research intends to rethink and discuss the teaching practice trough the analysis of the Eros and Psyche Myth worked on Awareness Workshops. The focus of the research consists on the study of multiple ways of expression - including the Myth and the Art- as a possibility for a reflection-action-reflection about being and becoming a teacher. The dissertation presents a study made at a private school, based in Sao Paulo-SP, with a group of nine teachers from elementary school. The methodology used was the research-action, at a study case with subject analysis (Bardin, Minayo e Gaskell), on which was sought to prioritize the category subjectivity involved on the teaching-learning relation. A parallel is done between Psyche s tasks to rescue Eros´ love with the tasks of the teacher for a pedagogical praxis that increases the awareness of being yourself to be able to be with the other(s). The awareness workshops are supported by researches made at Louisvile University (USA) by Kagin and Lusenbrink, bringing forward the contribution of the ETC proposal, where the artistic doing is labored as an expression of being. The adopted theoretical support is mainly from Vygotsky, Jung, Ostrower, Morin and Paulo Freire who brings the importance of the different languages as a fundamental element to ally affectivity to reasonability, subjectivity to objectivity, symbolic thinking to rational and logical thinking. The present project pursues to open spaces for a creative teaching action, critical and committed with the sociocultural moment where one is living.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectmitopor
dc.subjectlinguagempor
dc.subjectartepor
dc.subjectsubjetividadepor
dc.subjecteducaçãopor
dc.subjectprofessorpor
dc.subjectformação docentepor
dc.subjectmytheng
dc.subjectlanguageeng
dc.subjectarteng
dc.subjectsubjectivityeng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectteachereng
dc.subjectteaching developmenteng
dc.titleMito de Eros e Psiquê: um caminho possível para pensar a docênciapor
dc.typeDissertaçãopor
dc.publisher.departmentEducação, Arte e Históriapor
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIApor
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como objetivo repensar e discutir a prática docente por meio da análise do Mito de Eros e Psiquê, trabalhado em Oficinas de Sensibilização. O foco da pesquisa consiste no estudo das múltiplas formas de expressão inclusive do Mito e da Arte como possibilidade para uma reflexão-ação-reflexão sobre o ser e o fazer(-se) professor. A dissertação apresenta um estudo feito em Escola Particular, situada na cidade de São Paulo, com um grupo de nove professoras do Ensino Fundamental I. A metodologia adotada foi de pesquisa-ação, em um estudo de caso com análise de conteúdo (Bardin, Minayo e Gaskell), na qual se buscou priorizar a categoria subjetividade envolvida na relação ensino-aprendizagem. Faz-se um paralelo entre as tarefas de Psiquê para resgatar o amor de Eros, com as tarefas do professor para uma práxis pedagógica que amplie a consciência de ser-si-mesmo para poder ser com o(s) outro(s). As Oficinas de Sensibilização são apoiadas em pesquisas feitas na Universidade de Louisville, USA, por Kagin e Lusebrink, trazendo a contribuição da proposta denominada ETC, onde se trabalha o fazer artístico como expressão do ser. A fundamentação teórica adotada vem, basicamente, de Vygotsky, Jung, Ostrower, Morin e Paulo Freire que trazem a importância das diferentes linguagens, como elemento fundamental para se aliar a afetividade à razão, o subjetivo ao objetivo, o pensamento simbólico ao racional e lógico. Busca-se abrir espaços para uma ação docente criativa, crítica e compromissada com o momento sociocultural em que se vive.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6329692667994538por
dc.contributor.advisor1Giora, Regina Célia Faria Amaropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7987535061534762por
dc.contributor.referee1Stori, Norbertopt_BR
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9008340653385020por
dc.contributor.referee2Bernardo, Patricia Pinnapt_BR
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4661651007645294por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10156/Lidia%20Lacava1.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10157/Lidia%20Lacava2.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10158/Lidia%20Lacava3.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10159/Lidia%20Lacava4.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10160/Lidia%20Lacava5.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10161/Lidia%20Lacava6.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10162/Lidia%20Lacava7.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10163/Lidia%20Lacava8.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10164/Lidia%20Lacava9.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/10165/Lidia%20Lacava10.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/1/Lidia%20Lacava1.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/2/Lidia%20Lacava2.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/3/Lidia%20Lacava3.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/4/Lidia%20Lacava4.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/5/Lidia%20Lacava5.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/6/Lidia%20Lacava6.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/7/Lidia%20Lacava7.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/8/Lidia%20Lacava8.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/9/Lidia%20Lacava9.pdf
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2728/10/Lidia%20Lacava10.pdf


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record