Show simple item record

dc.creatorAzevedo, Rita de Cassia Castilho Varlesi de
dc.date.accessioned2018-10-31T14:52:38Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:09:56Z
dc.date.available2020-05-28T18:09:56Z
dc.date.issued2018-08-14
dc.identifier.citationAZEVEDO, Rita de Cassia Castilho Varlesi de. Persona: um objeto estético na ambiência. 2018. [166] f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24652
dc.description.abstractThis thesis is aimed to present artistic experiments focused on the subject matter of the Persona, in order to identify the relationship of the aesthetic object in the analogue/digital ambience. The clipping of this research has in view to articulate teories about the way how each studied artistic area elaborates the construction of his Persona, making some of these works to dialogue with other áreas, expanding the significant horizons for the viewer. The technical surveys on the work of each artist lead this research, refleting on the aesthetic and theorical method used in their works. The choise of the mentioned artists aims to draw a parallel between artistic practice and the intervection of the devices present in the works, having the focus on the Persona and the ambience. The research walks to an exteriorization of the Persona through the masks and performances and it has as an aesthetic differentictor, the potentialization of the analog or digital devices. From this stage, the route follows in several areas of the arts as: theather, photography, performance, dance and digital art in order to cover different aestetic experiences and therefore each “mask” differs and looks like the identification of the Persona. The methodology used consists of theorical surveys working as historicity in the relations of the mentioned areas and the interlocution with the devices utilized for the elaboration of the works. The general purpose of this research is to present the theory and practice of the artistic activity in different segments of the arts, in order to appoint the identities in the works of the different artists. The justification for this research lies in the artist's creative act, in the elaboration of his Persona, in the course chosen for the expression of his mask and in the ambience in which he settles.eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectpersonapor
dc.subjectambiênciapor
dc.subjectperformancepor
dc.subjectdispositivospor
dc.subjectinteraçãopor
dc.titlePersona: um objeto estético na ambiênciapor
dc.typeTesepor
dc.publisher.departmentCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)por
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::ARTES PLASTICASpor
dc.description.resumoEsta tese objetiva apresentar experimentos artísticos voltados à temática da Persona de modo a identificar a relação do objeto estético na ambiência analógica/digital. O recorte desta pesquisa visa articular teorias sobre o modo como cada área artística estudada elabora a construção da sua Persona, levando algumas obras a dialogar com outras áreas, ampliando os horizontes significantes para o espectador. Os levantamentos técnicos sobre a obra de cada artista conduzem o encaminhamento da pesquisa refletindo sobre o modo estético e teórico utilizado nas obras. A escolha dos artistas citados objetiva traçar um paralelo entre a prática artística e a intervenção dos dispositivos presentes nas obras, tomando o foco nas Personas e na ambiência. A pesquisa caminha por uma exteriorização da Persona pelas máscaras e performances, e tem como diferenciador estético a potencialização dos dispositivos analógicos ou digitais. A partir disto, o percurso segue em diversas áreas das Artes como: teatro, fotografia, performance, dança e arte digital de modo a abranger diferentes experiências estéticas e, portanto, cada “máscara” se diferencia e se assemelha na identificação da Persona. A metodologia usada consiste em levantamentos teóricos, trabalhando a historicidade nas relações das áreas citadas e a interlocução com os dispositivos utilizados para a elaboração das obras. O objetivo geral desta pesquisa é apresentar a teoria e a prática da atividade artística em diferentes segmentos das artes de modo a apontar relações indenitárias nas obras dos diferentes artistas. A justificativa desta pesquisa está no ato criativo do artista na elaboração de sua Persona, no percurso escolhido para a expressão da sua máscara e na ambiência na qual ela se instala.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/096875214068586por
dc.contributor.advisor1Mello, Regina Lara Silveira
dc.contributor.advisor1Lattes http://lattes.cnpq.br/0439114372762829por
dc.contributor.referee1Rizolli, Marcos
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4808339542698874por
dc.contributor.referee2Cantoni, Rejane Caetano Augusto
dc.contributor.referee2Lattes http://lattes.cnpq.br/0141389002346917por
dc.contributor.referee3Bellicieri, Fernanda Nardy
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/3369227612290273por
dc.contributor.referee4Hanns, Daniela Kutschat
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/7439277374201617por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/17438/Rita%20de%20Cassia%20Castilho%20Varlesi%20de%20Azevedo.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3712/5/Rita%20de%20Cassia%20Castilho%20Varlesi%20de%20Azevedo.pdf
dc.keywordspersonaeng
dc.keywordsambienceeng
dc.keywordsperformanceeng
dc.keywordsdeviceseng
dc.keywordsinteractioneng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto