Show simple item record

dc.creatorSilva, João Roberto de Souza
dc.date.accessioned2018-08-24T16:22:16Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:09:56Z
dc.date.available2020-05-28T18:09:56Z
dc.date.issued2018-06-18
dc.identifier.citationSILVA, João Roberto de Souza. Formação e atuação do orientador educacional: perspectivas interdisciplinares. 2018. 149 f. Tese (Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24651
dc.description.abstractEducation is not a pure area, it is hybrid, which reveals in itself and by itself its interdisciplinary character. In this scenario an indispensable professional is the educational couseler. The educational couseler is one of the professionals in he school management team. Its role is to be the mediator of all relations within the school, (student-student, student-teachers, teachers-families and schoolfamilies). This is because this professional enables the creation of spaces for dialogue and listening among all those involved in the school community. The present study aims to investigate the formation and performance of the educational couseler, in an interdisciplinary perspective. For this, a qualitative study was chosen. Nine educational couseler were interviewed and the data generated in the research were analyzed through content analysis. The results showed that the educational couseler of this sample brought different conceptions of education. They emphasized the importance of contents linked to training in psychology, in addition to the experience acquired in the daily work. There is no consensus among the participants of this sampling about the role of the educational supervisor with the school staff. The importance of working with families and a language adequate to reach everyone within the school community as diagnosed. On the knowledge needed to be an educational couseler was described by the participants the analytical listening, institutional analysis and human development, skills and abilities that are part of the psychologist's training. New studies on the work of the educational advisor must be developed as well as the militancy for an educational public policy that makes possible the insertion of this indispensable professional in all the schools of the country.eng
dc.description.sponsorshipFundo Mackenzie de Pesquisapor
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectorientação educacionalpor
dc.subjectpsicologia escolar educacionalpor
dc.subjecteducaçãopor
dc.titleFormação e atuação do orientador educacional: perspectivas interdisciplinarespor
dc.typeTesepor
dc.publisher.departmentCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)por
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEMpor
dc.description.resumoA educação não é uma área pura, ela é híbrida, o que revela em si e por si seu caráter interdisciplinar. Neste cenário um profissional imprescindível é o Orientador Educacional. O Orientador Educacional é um dos profissionais da equipe de gestão escolar. Seu papel é de ser o mediador de todas as relações dentro da escola, (aluno-aluno, aluno-professores, professores-famílias e famílias-escola). Isso porque este profissional possibilita a criação de espaços de diálogo e escuta entre todos os envolvidos na comunidade escolar. O presente estudo tem como objetivo investigar a formação e atuação do Orientador Educacional, em uma perspectiva interdisciplinar. Para isso, optou-se por um estudo qualitativo. Foram entrevistados nove orientadores educacionais e os dados gerados na pesquisa foram analisados por meio de análise de conteúdo. Os resultados apontaram que os orientadores educacionais desta amostragem trouxeram diferentes concepções de educação. Ressaltaram a importância dos conteúdos ligados a formação em psicologia, além da experiência adquirida no cotidiano do trabalho. Não existe um consenso entre os participantes desta amostragem sobre o papel do orientador educacional junto a equipe escolar. Foi diagnosticado a importância do trabalho junto às famílias e de uma linguagem adequada para alcançar a todos dentro da comunidade escolar. Sobre os saberes necessários para ser um orientador educacional foi descrito pelos participantes a escuta analítica, análise institucional e desenvolvimento humano, competências e habilidades que fazem parte da formação do psicólogo. Novos estudos sobre o trabalho do orientador educacional devem ser desenvolvidos, assim como a militância por uma política pública educacional que possibilite a inserção deste imprescindível profissional em todas as escolas do país.por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3399115118635753por
dc.contributor.advisor1Andrade, Maria de Fátima Ramos de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2272192785424412por
dc.contributor.referee1Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2121396261196481por
dc.contributor.referee2Kohatsu, Lineu Norio
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/7570692812404966por
dc.contributor.referee3Souza Neto, João Clemente de
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/3200985522734291por
dc.contributor.referee4Garcia, Paulo Sérgio
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/2439948567884997por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/16884/Jos%c3%a9%20Estev%c3%a3o%20Favaro.pdf.jpg*
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/17563/Jo%c3%a3o%20Roberto%20de%20Souza%20Silva.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3641/5/Jo%C3%A3o%20Roberto%20de%20Souza%20Silva.pdf
dc.keywordseducational couselereng
dc.keywordsschool and educational psychologyeng
dc.keywordseducationeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Aberto
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Aberto