Show simple item record

dc.creatorSilva, José Erigleidson da
dc.date.accessioned2017-03-22T13:19:59Z
dc.date.accessioned2020-05-28T18:09:52Z
dc.date.available2020-05-28T18:09:52Z
dc.date.issued2017-02-03
dc.identifier.citationSILVA, José Erigleidson da. Blended learning baseado na inteligência coletiva - BLBIC: análise de um curso de formação judiciária. 2017. 245 f. Tese ( Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo.por
dc.identifier.urihttp://dspace.mackenzie.br/handle/10899/24627
dc.description.abstractIn the second half of the 21st century, Education tries to establish harmony with the cultural transformations that began in the 1950s with the computer revolution. In the current sociotechnical context, two tendencies emerge: Blended Learning and Collective Intelligence. The purpose of this thesis is to investigate the contributions of the union between Blended Learning and collective intelligence for individual and collective learning. Qualitative data comes from a bibliographical survey and data analysis from a Blended course in the scope of judicial training. To address the problem, I got theoretical input in several areas of knowledge and authors. However, I focused on the collective intelligence, especially Pierre Levy's studies, Lev Vygotsky's Sociocontrutivism, the Blended Learning investigations by Michael B. Horn and Heather Staker, as well as my Masters research on operators of Collective Intelligence in a virtual learning environment. Data analysis validated the initial hypothesis that the union between Blended Learning and collective intelligence provides a richer learning space with collaboration, participation, reflection and self-regulation of learning. Based on these results, I propose Blended Learning Based on Collective Intelligence (BLBCI).eng
dc.formatapplication/pdf*
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Presbiteriana Mackenziepor
dc.rightsAcesso Restritopor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectblended learningpor
dc.subjectinteligência coletivapor
dc.subjectformação de professorespor
dc.subjecteducaçãopor
dc.subjecttecnologia educacionalpor
dc.titleBlended learning baseado na inteligência coletiva - BLBIC: análise de um curso de formação judiciáriapor
dc.typeTesepor
dc.publisher.departmentCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)por
dc.publisher.programEducação, Arte e História da Culturapor
dc.publisher.initialsUPMpor
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONALpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA::ADMINISTRACAO DE PESSOALpor
dc.description.resumoNesta segunda quinzena do século XXI, a Educação busca estabelecer sintonia com as transformações culturais advindas da revolução computacional iniciada nos anos 50. No atual contexto sociotécnico surgem duas tendências, o Blended Learning e a Inteligência Coletiva. O objetivo desta tese é investigar as contribuições da união entre Blended Learning e inteligência coletiva para a aprendizagem individual e coletiva. A pesquisa tem caráter qualitativo desdobrada em levantamento blibliográfico e análise de dados provenientes de um curso Blended no âmbito da formação judiciária. Para enfrentar o problema, busquei aporte teórico em várias áreas do conhecimento e autores. O norte teórico, entretanto, focou a Inteligência Coletiva, especialmente os estudos de Pierre Lévy, o Sociocontrutivismo, de Lev Vigotski, as investigações sobre Blended Learning realizadas por Michael B. Horn e Heather Staker, bem como minha pesquisa sobre operadores da Inteligência Coletiva em ambiente de aprendizagem virtual conduzida em meu Mestrado. A análise dos dados validou o pressuposto de que a união entre o Blended Learning e a Inteligência Coletiva favorece a aprendizagem por meio da criação um espaço de aprendizagem mais rico em colaboração, participação, reflexão e autorregulação do aprendizado. Amparado nesses resultados, proponho o Blended Learning Baseado na Inteligência Coletiva (BLBIC).por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2050956253344646por
dc.contributor.advisor1Hardagh, Claudia Coelho
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4855101093806729por
dc.contributor.referee1Pacheco, Beatriz de Almeida
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6278009418977363por
dc.contributor.referee2Clementino, Adriana
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/2994551091758867por
dc.contributor.referee3Hessel, Ana Maria Di Grado
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/2150241303883701por
dc.contributor.referee4Camas, Nuria Pons Vilardell
dc.contributor.referee4Latteshttp://lattes.cnpq.br/1204848228722615por
dc.thumbnail.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/retrieve/13458/Jos%c3%a9%20Erigleidson%20da%20Silva.pdf.jpg*
dc.bitstream.urlhttp://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/3109/5/Jos%C3%A9%20Erigleidson%20da%20Silva.pdf
dc.keywordsblended learningeng
dc.keywordscollective intelligenceeng
dc.keywordsteacher trainingeng
dc.keywordseducationaleng
dc.keywordseducation technologyeng


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Acesso Restrito
Except where otherwise noted, this item's license is described as Acesso Restrito