Oportunidades de aprendizagem no nível grupal: um estudo de caso em uma instituição educacional

Imagem de Miniatura
Tipo
Dissertação
Data de publicação
2007-09-06
Periódico
Citações (Scopus)
Autores
Takahashi, Cintia Yuri
Orientador
Antonello, Cláudia Simone
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Membros da banca
Godoy, Arilda Schmidt
Lacombe, Beatriz Maria Braga
Programa
Administração de Empresas
Resumo
Despite the apparent consensus that group learning integrates the learning process from the individual to the organization (SENGE, 1990; KIM, 1993; ROUSSEAU; HOUSE, 1994; NONAKA; TAKEUCHI, 1997; EDMONDSON, 2002), our understanding about group learning remains limited (EDMONDSON; 1999). The general objective of this study is to identify and analyze the factors involved in group learning process of the participants of the Mediating Team Learning course promoted at Senac São Paulo. A qualitative study interviewing 11 participants and four of their colleagues was conducted in order to achieve the bjective. It was identified that it was easier for the participants to listen and concerning the factors that influenced group learning, three kinds of factors were identified: personal, structural and interpersonal. In the work environment such factors can either enable or be an obstacle to learning and it was found that they occur simultaneously and are interrelated.
Descrição
Palavras-chave
aprendizagem nos grupos , facilitadores para a aprendizagem , obstáculos à aprendizagem , group learning , facilitating factors for learning , obstacles to learning
Assuntos Scopus
Citação
TAKAHASHI, Cintia Yuri. Oportunidades de aprendizagem no nível grupal: um estudo de caso em uma instituição educacional. 2007. 121 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2007.