Now showing items 1-20 of 411

    • Habitado: um projeto intersemiótico na fotografia contemporânea 

      Bessler, Ilana; http://lattes.cnpq.br/2450449160611711 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-20)
      In this dissertation we present a creative critical research developed by the author and named Habitado, which aims to test the reach of photography in contemporary times. When we live in a world of 7 billion inhabitants ...
    • A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio 

      Judice, Marcos Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/7153610895067240 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-16)
      The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research ...
    • “O ícone do Deus invisível” Cl 1,15: iconografia bizantina, sua gênese, teologia e redescoberta na igreja católica do Brasil 

      Soares, Denis Ricard de Souza; http://lattes.cnpq.br/2445475944814335 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-07)
      This dissertation presents a stud on the resumed of Byzantine Iconography in the Roman Catholic Church in a particular manner in Brazil as an answer to the search for a return to Christian liturgical sources proposed by ...
    • Contribuições do programa ensino integral (pei) para construção do projeto de vida dos alunos do ensino médio 

      Scherrer, Flavio de Souza; http://lattes.cnpq.br/6361024453943509 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-13)
      The objective of this research is to understand how the activities carried out in the School of the Integral Education Program (PEI) can contribute significantly to the elaboration of the life project of its adolescent ...
    • Vida ludificada: princípios do design de jogos na dinâmica das relações no tinder 

      Tavares, Marina Silva; http://lattes.cnpq.br/9901005390033471 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-19)
      Be it for pieces of literary fiction, works of cinematography and television, arts, entertainment or even for the reality of work, business, or human survival, the link between society and technology is shown in history ...
    • Papel da educação ambiental no processo de criação de SGA em instituições de ensino de educação básica 

      Cassab, Ricardo; http://lattes.cnpq.br/5191134558382809 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-13)
      Few everyday issues have so much social appeal, academic applicability and interdisciplinary potential as environmental issues. The fact that the natural elements have their specificities contributed in the most different ...
    • Traços, trajetos e processos da dança criativa 

      Liza, Adriana Vilchez Magrini; http://lattes.cnpq.br/1755731404074464 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-22)
      This work is related to the field of dance as a language, placed in the area of arteducation, and seek to understand and conceptualize the creative dance as a way of language throughout designated objects. We will raise ...
    • Jogos entre imagem e palavra: processos de criação de escritores visuais 

      Kahan, Mara Paulete Herbst; http://lattes.cnpq.br/1179772638196603 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-10-07)
      This work investigates, within the literature dedicated to children and youth, the process of creating visual texts produced by the interaction between the writer and the visual writer, between word and image, considering ...
    • O processo de criação do artista-artesão no encontro com a matéria 

      Sâmara, Maria do Carmo Lizarzaburu Abi; http://lattes.cnpq.br/1104522052076243 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-01-28)
      Through interviews with artisans in their work spaces, this research investigates the processes of creation of these professionals, from the idealization of a work to its completion, giving special attention to the processes: ...
    • O papel articulador do projeto político pedagógico no contexto do serviço de medidas socioeducativas em meio aberto 

      Molina, Selma Marquette; http://lattes.cnpq.br/0738430334173969 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-20)
      This text is the result of a research that had as its central theme to analyze and problematize the construction and implementation of the pedagogical political project (PPP) in a Service of Socio-Educational Measures in ...
    • Educação profissional para jovens: um estudo baseado no egresso do programa de aprendizagem do Senac Jundiaí 

      Ferraz, Luciany Oliveira; http://lattes.cnpq.br/1908694078300294 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-13)
      This study aims to identify the appropriations constituted from the learning experiences of the graduates of the Learning Program at SENAC Jundiaí, based on Vygotsky’s historical-cultural theory and on the life trajectory ...
    • A repercussão do testemunho de Myrthes Silva no processo de transformação social no Jd. Silvina ­- São Bernardo do Campo 

      Santos, Leandro Rocha dos; http://lattes.cnpq.br/8893486292270471 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-05)
      This research aimed to understand the impact that the testimony of Myrthes Silva promoted in the process of social transformation in the Jardim Silvina district of São Bernardo do Campo, from its own perspective. Taking ...
    • Movimentos de desconstrução: a formação de professores e professoras / coordenadores e coordenadoras da educação básica 

      Americano, Renata Queiroz de Moraes; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8000539D1 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-05)
      Can deconstruction show any evidence of the beliefs and transformations that teachers/coordinators have built throughout their story? How are they present in their educational actions? The following research goes through ...
    • Da ribalta à coxia no Facebook: a construção dos perfis na rede 

      Farias, Daniel Oliveira Kozlowski de; http://lattes.cnpq.br/7398829156910374 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-08-16)
      Beyond professional communications, social medias offer an environment conducive to contemporary interaction and sociability, becoming a considerable participant in the changing paradigms of social interactions and bringing ...
    • O pioneiro Cornélio Pires do regional ao nacional 

      Ribeiro, Matheus Henrique Pinheiro; http://lattes.cnpq.br/3228933055587224 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-13)
      Through the study of the trajectory of Cornelio Pires, this research deals with the construction of the countryman of São Paulo and its sonority, divulged and spread during the life of the journalist and storyteller. ...
    • Basquete, memória e "espírito mackenzista": um recorte a partir do acervo do Centro Histórico e Cultural Mackenzie (1896-2000) 

      Messias, David; http://lattes.cnpq.br/0290921887357579 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-05-13)
      This research analyzes the history of sport, especially basketball and its arrival in Brazil through Professor Augustus F. Shaw in the late 19th century, with the purpose of integrating the educational curriculum of the ...
    • A galáxia de Gutenberg: possibilidades da leitura digital e seu uso no contexto universitário 

      Nascimento, Misael Batista do; http://lattes.cnpq.br/5949139716269090 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-14)
      This research investigates the easy and difficult aspects of using digital books as an incentive to read in the university context, pointing out indicators that contribute to the use of digital books in this environment. ...
    • Avaliação na educação profissional técnica de nível médio 

      Cruz, Luana Gomes; http://lattes.cnpq.br/1833701419720943 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-13)
      This research aimed to investigate the evaluative practices carried out by the Technical Course teachers. The intention was analyze the extent to which the practices include the proposed evaluation guidelines institutionally. ...
    • Trabalho em grupo: uma estratégia de aprendizagem no ensino superior 

      Casanova, Mousar; http://lattes.cnpq.br/3560121156225807 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-18)
      This study aims to investigate the criteria used by teachers in higher education in work groups. Understanding that the role of teaching is the search and mastery of knowledge and the teacher is the mediator between the ...
    • Mulheres na ciência: análise do livro "As cientistas" 

      Brito, Mariana Santos; http://lattes.cnpq.br/0987638664613849 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-02-04)
      The presence of women in science is uncommon and, when it does happen, is surrounded by prejudices and inequality. Even the discussion about what is science is not a very simple one, demanding a serious consideration of ...