Now showing items 1-20 of 411

    • 27ª Bienal de São Paulo: é possivel viver junto? Os profissionais de bastidores e a arte contemporânea 

      Costa Junior, Gilberto Garcia da; http://lattes.cnpq.br/7839387377906283 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2008-08-04)
      This study is based on the assumption that art necessarily touches people and that everybody can have an aesthetic experience, regardless of previous knowledge about the universe of art. For the purpose of this work, we ...
    • Acessibilidade em museus de arte: questões para a elaboração de audioguias 

      Marchezi, Fabiana; http://lattes.cnpq.br/2444031311396845 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-02-29)
      This work is the result of a study about audioguides used in art museums as a resource to accessibility for the blind and visually impaired individuals. We started from the concept of disability and accessibility and two ...
    • Acordei com a boca cheia de floresta: uma experiência entre performance e ritual Huni Kuin 

      Creti, Patrícia Dias; http://lattes.cnpq.br/6046876603690269 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-02-05)
      This work aims to establish a theoretical and practical reflection between Anthropology and Art. Under the approach of the Anthropology of Performance, we delve into the experience of the huni kuin people, who inhabit Acre, ...
    • Alteridade na escola regular: uso de alternativas de comunicação e de linguagem para a inclusão de alunos com múltipla deficiência sensorial 

      Jacob, Rosangela Nezeiro da Fonseca; http://lattes.cnpq.br/6376742101089585 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-08-17)
      Students with sensory disabilities have multiple forms of communication and language that is very specific, and this is the great challenge of regular school, when at the inclusion of these students in the common room. ...
    • Aluno-artista: repertórios e experiências em fluxo 

      Amaral, Thais; http://lattes.cnpq.br/0357103633213658 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2017-06-05)
      This research sought to investigate the creative process of High School students in the art room, called atelier, of a private school in the city of São Bernardo do Campo, São Paulo. Based on the flow, a concept of ...
    • Ambiente Amazônico: a arte vivencial do artista Hélio Melo 

      Castro, Rossini de Araújo; http://lattes.cnpq.br/7196415510794243 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2010-02-25)
      This essay aims at emphasizing Hélio Melo s course of life since his life experience in the Amazonian Rainforest up to his life in the city of Rio Branco, Acre. Our founding premise is that Helio Melo s art reflects his ...
    • A análise de conteúdo na prática pedagógica do ensino médio 

      Judice, Marcos Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/7153610895067240 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2019-12-16)
      The present study aims to show compliance with Laurence Bardin’s Content Analysis technique when understanding written publications used by the humanities disciplines in High School. Considered an instrument of research ...
    • Andarilho: Cao Guimarães e o documentário entre a factualidade e a ficcionalidade 

      Sbragia, Piero; http://lattes.cnpq.br/2235563949143057 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-08-05)
      Research on how the relation between the factuality and the fictionality converge in the documentary, especially in the work of the artist and filmmaker Cao Guimarães, considering not only the aesthetic aspects of the films ...
    • Aprender brincando: contribuições de um projeto de colaboração entre professores de educação física e alfabetizadores 

      Barros, Leonardo Augusto D´almeida; http://lattes.cnpq.br/3964794085431599 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-08-30)
      The present research brings up possibilities of interaction among teachers of different disciplines, seeking to attend the main actors of education, the students , at the best way possible. From the mean objective, which ...
    • Aprendizagem cooperativa na educação musical popular: estudo de caso curricular no Centro Federal de Educação Tecnológica de São Paulo - 2007/2008 

      Stefanelli, Ricardo; http://lattes.cnpq.br/2794648227819782 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2009-02-09)
      The objective of this piece of work A Teaching Cooperative Approach in Popular Music Education - CLEMP is to demonstrate aspects of methodological contents of collective learning of music and using rock bands performance ...
    • Aprendizagem da docência de professores de educação profissional 

      Yamamoto, Fernanda Aparecida; http://lattes.cnpq.br/5613617092442934 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-12-11)
      This study examines the learning paths of teachers in technical courses who do not have any specific teacher training, based on an in-depth survey of the experiences and educational backgrounds of instructors at eight units ...
    • Aprendizagem da profissão na prática da profissão: um estudo sobre relações entre educação, trabalho e sociedade 

      Santo, Marco Antonio Espirito; http://lattes.cnpq.br/5747148484033974 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-02-08)
      Better understand the learning processes of the profession, professional lifelong learning and knowledge construction of a trader who has not gone through a process of formal education required for certification, but even ...
    • A aprendizagem da química e o construtivismo no ensino médio: estudo exploratório em uma escola estadual no município de São Paulo 

      Lopes, Cleci Geraldo; http://lattes.cnpq.br/3082424005582746 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2006-09-15)
      The introduction of non-traditional practices to the teaching of chemistry based on construtivism, that privileges an intense participation and an interactiving among students and the teaching staff, has been facilitate ...
    • Arquitetura sem matemática? Formação e atuação do arquiteto na contemporaneidade 

      Silva, Deise Cristina Moreira da; http://lattes.cnpq.br/3873629593755556 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-02-20)
      This essay examines the existing and the need of mathematics in the work of the contemporary architect as well as in their academic studies, whether as content (academic subject - formal knowledge of the fundamentals) or ...
    • Arte contemporânea e as suas materialidades: um projeto de ensino e aprendizagem 

      Barbosa, Renata Pereira Navajas Mancilha; http://lattes.cnpq.br/6743149818600283 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-08-14)
      This study addresses the reality of teaching art in schools of basic education and its environment grip is a Centro Educacional Melo e Arice, an institution of private schools in the city of Jacarei SP. Aims to present ...
    • A arte contemporânea e os professores de artes visuais 

      Morais, Carolina Silveira Gomes de; http://lattes.cnpq.br/8910716574241643 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-03-13)
      Stimulated by the experience as a Visual Arts teacher, the present research comes from the need to seek answers for some matters regarding teaching art. the intention was to analyze what theorists in art, education and art ...
    • Arte contemporânea em espaço multidisciplinar 

      Silva, Elaine Mathias da; http://lattes.cnpq.br/5280043551941834 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-08-02)
      This research project is aimed at delivering the outcomes of a study on the presence of contemporary works of art in multidisciplinary art exhibition spaces, and the dimensions assumed by them there. These places are ...
    • A arte de pintura Sumie: um olhar sobre a dedicada arte de sentir e desenhar 

      Korasi, Fabricio Pereira; http://lattes.cnpq.br/1508345609329454 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2009-08-12)
      This work aims to draw a line of thought on the art Sumie, about how it was created, its links with the extreme Tao, with the spirituality and as an artist is to release his arm, added to their spiritual energy, and create ...
    • Arte e matemática em Mondrian 

      Zaleski Filho, Dirceu; http://lattes.cnpq.br/5909852264260501 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2009-08-07)
      EL ARTE Y LAS MATEMÁTICAS EN MONDRIAN Esta tesis investigó el acercamiento de las matemáticas en el arte y en la obra del pintor Piet Mondrian (1872-1944) y como la labor del artista contribuye a la enseñanza y el aprendizaje ...
    • Arte em papel machê e papietagem e o papel do educador em arte: uma trajetória rumo à sensibilização e conscientização ambiental 

      Arantes, Marlene Costa; http://lattes.cnpq.br/6610267118413655 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2007-03-06)
      This dissertation is part of the studies of Education, Art and Culture History, more specifically in the area of Art and Culture History in the contemporary society . Its main purpose is to relate art and environmental ...