Now showing items 45-64 of 411

    • Os cancionistas urbanos e a educação musical infantil: estudos de caso: Colégios Clip e Passionista São Paulo da Cruz (SP 1996-2006) 

      Souza, João Ricardo de; http://lattes.cnpq.br/4392417870249457 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2007-03-13)
      Within this project we shall try to show the links between urban children s nursery rhymes, their history, structure, methods of production and their practical use within the class room, being used in musical activities ...
    • Canto coral: um estudo sobre a prática do canto na escola 

      Faria, Marcio Antonio; http://lattes.cnpq.br/0179935734761318 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-08-19)
      This work proposes some reflexions about choir singing in the school environment, with the main objective of demonstrating how possible is for a generalist teacher to develop a musical practice on high school counting on ...
    • Capacitação de professores e utilização do Ava Moodle em ambiente universitário: um estudo de caso 

      Giardino, Solange; http://lattes.cnpq.br/8451542478200477 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2009-09-03)
      The recognition of a society much more technologic is accompanied by the necessity of including skills and competences to deal with the new technologies in the university curriculum. To make possible to the teacher of a ...
    • Carl Rogers na educação de ensino médio 

      Oliveira, Igor Alves Dantas de; http://lattes.cnpq.br/3267525309956512 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2015-08-07)
      The present research proposes, from an interview conducted with high school students in a regular school, and a literature search on the humanistic approach of Carl Rogers, to discuss the applicability of the author’s ...
    • A carnavalização das comemorações do Halloween em uma comunidade escolar segundo a percepção dos seus participantes 

      Jesus, João Jacinto do Amaral de; http://lattes.cnpq.br/9832914646769266 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2007-09-10)
      Halloween is a foreign cultural manifestation that is taking place in Brazil, mainly in schools and in business. Initially introduced by English schools and little by little it is popularizing itself in the country. Today, ...
    • Carpe Diem: rituais cotidianos no Satyricon - Petrônio e Fellini 

      Silva, Neemias Oliveira da; http://lattes.cnpq.br/4372403389629565 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2009-09-09)
      This study aims to map out a discussion about the daily ritual inserted on the filmic work Satyricon of Federico Felini. This work includes the ritual, in latin "ritualis", as a set of practices of man, replete of symbolic ...
    • O caso Chico Cardoso: teatro na escola e desenvolvimento profissional da docência 

      Santos, Mariana Guerino da Silva; http://lattes.cnpq.br/8010709609329668 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-03-23)
      How does the teacher base the teaching action and evaluate the results of the process when working with theater in the school? This study aims to analyze the teaching trajectory of Francisco dos Santos Cardoso; seeks to ...
    • O cavaquinho na obra de Waldir Azevedo 

      Cesar, Ana Claudia; http://lattes.cnpq.br/7810904302956967 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-02-07)
      This work intend to describe the way that the musical instrument named cavaquinho took as fundamental piece at the formation of the choro as a musical gender. Besides, this research shows how the composer Waldir Azevedo ...
    • Centro Histórico Mackenzie: memória institucional 

      Altimeyer, Helen Yara; http://lattes.cnpq.br/1628629344767737 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-08-18)
      Mackenzie is a centenary educational institution which, since 1870, has been acting as the agent of a series of pedagogical innovations in the educational scenario of the country. In order to preserve its history, it created ...
    • Cibercorpobra: o corpo em momentos transitórios 

      Abiorana, Dângela Nunes; http://lattes.cnpq.br/9607742209290355 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-08-21)
      This paper discusses, within the review of the Information Theory of Norbert Wiener, aspects concerning the relations of command and control in systems proposed in three artistic masterpieces. We conducted a clipping with ...
    • O ciclo do Marabaixo: permanências e inovações de uma festa cultural 

      Lima, Wanda Maria da Silva Ferreira; http://lattes.cnpq.br/2506006806242135 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-08-26)
      Esta tesis tiene como objetivo entender que es la Fiesta de la Asociación para la Cultura Marabaixo Raimundo Ladislao, practicar en grupo y encargado del mantenimiento de esta tradición cultural, a través de la noción de ...
    • O cinema na escola: uma análise interdisciplinar do filme "Eles não usam Black-Tie , de Leon Hirszman 

      Barcala, Valter Aparecido; http://lattes.cnpq.br/6624653724656204 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2006-08-11)
      This essay intends to depict the pedagogical workability of the cinema, mainly to the Secondary School students, referring to the movie Eles Não Usam Black-Tie , produced and directed by Leon Hirszman in 1981. Making the ...
    • Claus Ogerman: uma análise do concerto para piano e orquestra (1993): música e história cultural 

      Cunha, Flávio Régis Sudário; http://lattes.cnpq.br/9089297333614671 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2013-02-04)
      This dissertation discusses some tendencies of recent musicological thought, which has presented aspects that point to common perspectives, among them the historical and cultural context and interdisciplinarity. The work ...
    • Coleção de gravuras Arthur Azevedo: memória e patrimônio cultural 

      Silva, Frederico Fernando Souza; http://lattes.cnpq.br/5144724170689435 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2011-05-26)
      This study presents Arthur Azevedo Engrave Collection, which belongs to the State Government of Maranhão since 1910 and it is located at São Luís. It highlights Arthur Azevedo‟s life and work, as journalist, playwright ...
    • Comenius, construindo ética e cidadania na escola confessional do século XXI 

      Silva, Marcio José; http://lattes.cnpq.br/6972274666189236 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2018-12-13)
      This dissertation aims to analyze the Christian Confessional Education in Brazil, guided by the Calvinistic or theistic worldview present in the schools of Protestant orientation according to the work of Comenius, educator ...
    • Como a educação física e o Taekwondo podem contribuir para a inclusão das crianças no mundo da cultura corporal 

      Tiago, Rodrigo Fernandes; http://lattes.cnpq.br/2954862897171463 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2008-12-13)
      The present study is a theoretical research, a qualitative bibliography, with the purpose of analyzing how physical education and Taekwondo may contribute to the inclusion of children in the world of body culture. Guiding ...
    • Comunidades virtuais de aprendizagem em espaços colaborativos 

      Bilatto, Virginia de Moraes; http://lattes.cnpq.br/0995899612243009 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2012-02-10)
      The objective of this study was to investigate how social networks have been used in the creation of virtual learning communities and how they lend themselves to this role. With this focus, we set up an exploratory qualitative ...
    • As concepções de linguagem: um olhar sobre materiais do programa Bolsa Alfabetização 

      Costa, Claudiane de Cassia; http://lattes.cnpq.br/7641284464280103 (Universidade Presbiteriana MackenzieCentro de Educação, Filosofia e Teologia (CEFT)Educação, Arte e História da CulturaUPMBrasil, 2016-08-11)
      This study aims to identify the concepts of language in the literacy process present in didactic materials used by teachers and students at Ler e Escrever (Reading and Writing) Program. Bolsa Alfabetização Program is ...
    • Conservação e restauro de pintura: um mural de Carlos Páez Vilaró de 1974 

      Ferrari, Alessandra; http://lattes.cnpq.br/5404127938777808 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2006-08-10)
      The conservation and restoration of mural painting conceived in this investigation from Carlos Paez Vilaró s painting restoration study, suggests reflections on intervention criteria and methods. The cutting out of the ...
    • Considerações sobre o caráter da liberdade no jogo entre homem e aparelho 

      Durante, Raphael Dall´anese; http://lattes.cnpq.br/4403373991164770 (Universidade Presbiteriana MackenzieEducação, Arte e HistóriaEducação, Arte e História da CulturaUPMBR, 2009-06-22)
      This research aims to present comments about the nature of freedom in the game between man and apparatus. Starting from a realistic method of investigation considering the movement of the game as part of a real universe, ...